Doc. ing. arch. Ondřej Beneš, Ph.D., Sochařská 12, 170 00 Praha 7 - Letná, mail@ondrejbenes.cz


úterý 8. září 2020

WISH LIST ARCHITEKTa - k "Uhelné platformě" - 03

WISH LIST – ARCHITEKT - 03

Třetí wish list po zpracování „infrastrukturní studie Ústí z pohledu kraje“. Tato studie mi umožnila jednak lépe analyzovat dostupné podklady a pak provést i jasnější závěry.

1) Požadavky na projekční přípravu. Mluvíme o zásadních změnách pánevní oblasti a krajiny, ale nejsou tu zpracovány základní podklady. Jde zejména o požadavek na doplnění Územních studií krajiny všech částí pánevní oblasti, prověření a aktualizaci těch již vydaných, zajištění jejich závaznosti (požadavek na územní studii krajiny se týká i šluknovska). Je nezbytné vytvořit celkovou koncepci a strategii kraje jak jeho hodnoty a potenciály do budoucna chránit, jak problémy synergicky a mezirezortně řešit (adaptace na klimatické změny, boj se suchem, zvýšení ochrany půdního fondu, atd.).

2) Požadavky na komplexní studie související s dopravní infrastrukturou. Spolu s řešením trasování VRT(vysokorychlostní trať) je nezbytné v lokalitě mezi Řípem a Litoměřicemi řešit jak problematiku jejího začlenění do krajiny (nejen pouze reaktivně v rámci procesů SEA a EIA). Součástí týmů projektujících dopravní infrastrukturu musí vedle inženýrů být i architekti, urbanisté, krajinářští architekti, ale i obecní a městští architekti z území, kudy ta která infrastruktura prochází. Do studie je nezbytné zahrnout i téma rozvoje trojměstí Terezín-Lovosice-Litoměřice. Součástí řešení by měla být i problematika zkvalitnění silničního spojení z D8 směrem přes Litoměřice na Liberec jako mimořádně důležitého východozápadního propojení kraje. Prověření by si pro Terezín zasloužila i obnova (železničního)spojení z Bohušovického nádraží.

Obdobně je nezbytné přistupovat k návrhu trasování VRT v úseku mezi Ústím a Krušnými horami. I tam by součástí řešeného problému mělo být mj. řešení propojení Krušnýchhor s jezerem Milada, respekt k místním hodnotám (historické bojiště, vazba na památku UNESCO), atd.

Zásadní je požadavek na prověření umístění nového silničního mostu v Děčíně, jako součást páteřní východozápadní komunikační osy kraje.

Obdobné je to s řešením páteřní dopravy v Ústí (otázka tunelů), vztah průtahové k místně obslužné dopravě. Součástí řešení nového terminálu VRT v Ústí musí být kompletní studie jeh provázání s městem, s ostatními druhy dopravy, s propojením zelenou a modrou infrastruktury podél Bíliny.

V „infrast.studii“ jsme otevřeli dveře ke společnému hledání řešení výše zmíněné problematiky.

3) Požadavky týkající se identity kraje. V souvislosti s „odchodem od uhlí“ se bude nezbytné zabývat i tématy identifikace obyvatel s prostředím, tématy společenskými a kulturními. Navrhuji, abychom iniciovali odkup mosteckého objektu Repre, uspořádání kvalitní soutěže, řešící zároveň koncept celého mosteckého centra. Cílem by bylo najít vhodné funkční využití, zhodnocení mimořádně kvalitní architektury a urbanismu místa. To vše pro posílení identity západní části ústeckého kraje. V současnosti připravovaná rekonstrukce tohoto domu cestou k vytvoření ikony mostecka a chomutovska není. Potenciál Repre je mimořádný.

Obdobně by bylo vhodné v Chomutově podpořit rekonstrukci bývalého plaveckého bazénu v centru města s rozlehlým parkem na komplexní kulturní centrum.

V Lounech by bylo dobré podpořit výstavbu Muzea Sýkora. Zdeněk Sýkora je jeden z nejvýznamnějších našich umělců přelomu století, jeho proslulost je bez nadsázky světová. To je důvod zařazení této iniciativy sem. Současné lounské galerie aspiraci na toto muzeum nesplňují, Louny by ale šlo chápat a rozvíjet jako umělecké centrum – už jím je.

Měli bychom se zasadit o zprovoznění vyhlídky na vysílači na Bukové hoře (Humboldtova vyhlídka), a vybudovat tam adekvátní zázemí. V případě, že by z technických důvodů využití současné stavby nebylo možné, měli bychom hledat (prostřednictvím soutěže) variantní řešení záměru.

U již připravovaného projektu v místě bývalého žateckého letiště bychom se měli ještě pokusit hledat smysluplné propojení s krajinou, turistickými a cyklo stezkami a cíly. Mohl yb to být pozitivní signál jak pracovat s novými průmyslovými a technologickými zónami – hledat jak je začleňovat do struktury krajiny a přírody - akcent na šedozelenomodrou infrastrukturu. Realizovat ukázkové příklady práce se zelení a vodu v nastupující „době sucha“ a podobně.

 

4) Podpora současného přístupu k bydlení. Jako absolutně nezbytné mi přijde aktivní podpora bydlení obzvlášť pro mladé lidi, rodiny s dětmi. Měli bychom podporovat a vytvářet prostředí pro možnosti nejrůznějších forem společného bydlení, komunitního bydlení, nájemného bydlení. Známe to nyní především z Německa a Rakouska. Může se jednat i o budování bytového fondu nájemného bydlení. Byl by to jednoznačný signál - podpory rodin s dětmi.

Tomu by předcházela velmi náročná vyhledávací fáze, analýza dosavadního přístupu. Může to dopadnout tak, že budeme bourat vybydlené domy a sídliště, a hned tam budeme stavět kvalitní domy. Kvalitní nejen architektonicky, ale zejména z pohledu urbanistického, z hlediska konceptu veřejných prostor.

Touto cestou se nyní pokoušíme jít v rámci konverze čtyř barokních bloků v Terezíně.

5) Podpora komplexní agendy. Mohli bychom městům, která nemají městské, nebo obecní architekty zabezpečit finance na jejich zřízení a provoz. Podporu by si tyto instituce zasloužili i ve velkých městech jako je Most, Chomutov, Teplice, Ústí… měli bychom se pokusit najít adekvátní způsob podpory.

 

Uhelná platforma by měla podpořit připravovanou soutěž na okolí Mosteckého jezera, srovnatelnou s právě probíhající soutěží na okolí jezera Milada. Měla by podpořit hledání nejlepších řešení formou otevřených soutěží – v případě architektury, urbanismu, krajiny a veřejného prostoru dle regulí České komory architektů.

 

Z již uváděného bych ještě jednou zdůraznil potřebu zřízení Centra architektury, urbanismu a krajiny kraje s edukativní a přednáškovou činností, s velkým modelem kraje. Doplnil bych i požadavek na zřízení příspěvkové organizace adekvátní pražského Institutu plánování a rozvoje, zde ale na krajské úrovni. Tyto instituce tu v minulosti byli a dnes chybí. Právě pomocí těchto nástrojů by do budoucna bylo možné daleko lépe korigovat a koordinovat vize i konkrétní kroky do budoucna.

 

1/9/2020

Ondřej Beneš

Žádné komentáře:

Okomentovat