Některé
problémy Děčína jsou řešitelné pouze na úrovni Kraje a jsou i problémy, které
jsou k řešení ještě dál, na republikové úrovni. Vztah vedení tzv. moderního
demokratického státu se k problematice urbanismu, architektury a územního
plánování už od počátku devadesátých let staví - diplomaticky řečeno -
zdrženlivě.
Většinová
zkušenost s centrálním plánováním dala do jednoho koše i organizaci a plánování
prostorů a míst ve kterých žijeme. Už na počátku devadesátých let bylo mnohým
jasné, kam bezbřehé otevření trhu v tomto směru může vést. Tyto obavy ale v
devadesátých let nebyly "na pořadu dne". Máme nyní satelity,
logistická centra, nákupní zóny.... Určitě - nejprve bylo nezbytné saturovat
základní osobní požadavky ( i dnes je pro mnohé nejvyšší životní metou domek v
satelitu).
Požadavky
se ale rozšiřují, dochází až k profanizaci pojmu "veřejný prostor". V
každém případě ale už kolem sebe vidíme, kam bezbřehá exploatace vede -
obzvlášť, když většina kvalitních řešení souvisí zejména s lepší komunikací.
Komunikací
a koordinací v tom nejširším slova smyslu. V Děčíně se jedná už jen o
komunikaci mezi Ministerstvem dopravy a Ministerstvem životního prostředí ve
vazbě k uvažované výstavbě "jezu". Komunikaci jednotlivých subjektů
při vstupu do konkrétních území, lokalit průmyslových zón - a tak vytváření
lepších řešení, ekonomičtějších řešení, nadčasovějších řešení.
Že máme
Územní plány, různé Strategie a ZURky? Určitě, ale většina z nich bývá
"uměním možného", kdy se nejedná o nejlepší řešení ze všech možných -
tzv. konsenzuální, synergické - ale kompromisní - kdy se hledá nejmenší
společný jmenovatel toho co "ještě nevadí"....
To je ale
pro kvalitní život, pro kvalitní péči o krajinu, kvalitní rozvoj a smysluplnné
vize hledající řešení výzev na otázky přicházející teprve na horizont našeho
každodenního života - zoufale málo....
Mluvíme o
požadavku na zřízení pozice Krajského architekta - a důvody jsem tu už uváděl.
Při pravidelných schůzkách s městskými architekty, aktivisty, žurnalisty,
podnikateli nebo politiky ústeckého kraje jsem v názoru na aktivitu vedoucí ke
zřízení Krajského architekta jen a jen utvrzován.
http://decinarchitekt.blogspot.cz/2017/10/tema-vztah-usti-decin.html
http://decinarchitekt.blogspot.cz/2017/12/tema-vztah-usti-decin-02.html
http://decinarchitekt.blogspot.cz/2017/12/tema-vztah-usti-decin-03.html
http://decinarchitekt.blogspot.cz/2018/02/tema-vztah-decin-usti-kraj-04.html
Zároveň
by ale bylo dobré postupně začít mluvit i o důvodech jaký smysl by mělo zřízení
agendy tzv.
Státního (republikového) architekta.
Zde je jedna z úvodních úvah na toto téma:
Program Architektura (kulturní
prostředí) pro celostátní volby – státní architekt
12.4.2017 zpracoval: Ing. arch. Petr Lešek; petr.lesek@projektil.cz
12.4.2017 zpracoval: Ing. arch. Petr Lešek; petr.lesek@projektil.cz
Náš svět se skládá ze vztahů
(sociální, ekonomické,…) a prostředí, ve kterém se vztahy odehrávají a které
pro ně tvoří podmínky. Bohužel se většina politiků soustředí na vztahy a
prostředí buď nevnímá, nebo řeší pouze nutnou údržbu. Neuvědomují si, že
kvalitní prostředí udržuje a přitahuje lidi. Investice do kvalitního prostředí
se slovy dneška „vyplatí“.
V rámci MMR existuje odborné oddělení, které Politiku architektury, společně s externisty, připravovalo. Nicméně povědomost o něm je mimo odbornou veřejnost minimální a nemá vliv na ostatní ministerstva a státní organizace. V poradním týmu premiéra dlouhodobě chybí architekt tak jako je městský architekt po boku starosty ve všech kvalitních městech ČR.
Tento text je podkladem pro zahrnutí pozice státního architekta (a s ním i tématu péče o kulturní prostředí) do programů kandidátů v celostátních volbách. Text navazuje na texty ke komunálním volbám, následně doplněným k zobecnění pro průběžné použití ve městech i obcích a pro krajské volby.
Státní architekt
Bude připomínkovat, koordinovat a zpětně vyhodnocovat granty, které se týkají kulturního prostředí, včetně krajiny. Bude požadovat od dotačních titulů, které se týkají prostředí dostatečný čas na zpracování a kvalitativní rozhodování o jejich podpoře. V projektech bude podporovat zahrnutí managementu veřejného prostoru, participačního procesu a kvalitativního výběru zpracovatelů například formu architektonické soutěže.
Bude
sledovat a hodnotit plnění strategických dokumentů ČR souvisejících
s kulturním prostředí (Politika architektury, Bytová politika,…). Bude
sledovat a hodnotit plnění Politiky územního rozvoje a koordinovat krajské
Zásady územního rozvoje. Bude dbát na srozumitelnost strategických dokumentů a
jejich prezentaci veřejnosti včetně jejího zapojení. Připraví systém
prezentování dobré praxe a sdílení zkušeností v rámci ČR.
Bude
spolupracovat s Českou komorou architektů.
foto: Wag
the Dog 1997 zdroj: CSFD.cz
skici:
archiv OB.
Žádné komentáře:
Okomentovat