Zadání pro vypracování dokumentu "infrastruktura Ústí z pohledu kraje":
Návrh rozsahu dokumentu analyzujícího prostorové
kvality území pánevní oblasti – cca od Chomutova po Ústí. Z podkladu by
měly vyplývat doporučení pro podporu definice postoje vedení Ústeckého kraje
v rámci jednání tzv. Uhelné komise při MŽP a MPO a v rámci aktivit
platformy Evropské komise Uhelné regiony v transformaci
Osnova:
1.
Manažerské shrnutí
2.
Popis východisek a současného stavu
3.
Popis scénářů možného rozvoje regionu
4.
Analýza potenciálů jednotlivých dopravních
infrastruktur a následně jejich vzájemná koordinace. Každá z infrastruktur
bude stručně popsaná, s vyhodnocením současného stavu přípravy, její
výhody a nevýhody a možnosti uplatnění v Ústeckém kraji. Dalším bodem
práce je vyhodnocování komplexního vztahu ke krajině, sídlům, potenciálům komplexního
rozvoje zejména s ohledem k celkové kvalitě. Jednotlivé body
problematiky (řazeno abecedně).
a.
Dálnice D8.
Je dosud řešena především
jako liniová stavba. Je třeba se zabývat jejím vztahem k území a hlavně k
osídlení, kterým probíhá.
b.
Krajina
c.
Milada jezero
Mezi další problémy
k řešení patří i propojení jezera Milada směrem na Trmice, a přes Předlice,
Tovární ulici na centrum Ústí k Labi.
Obě dvě linie sledují drobné vodní toky.
d.
Osídlení
Nemůže
se jednat pouze o jednotlivé dopravní nebo technické stavby. Cílem této práce
musí být především vyhodnocování dopadů do konkrétních intravilánů obcí, do
krajiny.
e.
Ústí nad Labem
Váhá s přípravou nového
územního plánu, který nezbytně potřebuje. Zřízení Kanceláře architekta města se
protahuje. V současnosti ale reálně probíhají činnosti, které ze strany
Ústí již nyní vyžadují rozklíčovávání a řešení velmi důležitých
souvislostí. Kvalitní vyřešení především dopravní problematiky Ústí je
klíčem ke zvládání výzev týkajících se celé této části kraje.
f.
Voda
Do území radikálně zasáhnou
oba nové uvažované jezy pod Ústím. Již probíhají i další projekční práce na
stavby na Labi - můstek pro Osobní lodní
dopravu Ústí centrum, Vaňov, přístaviště Brná, studie Vaňov-Střekov, přístaviště
Hřensko. Prověřit bude třeba potenciál nákladní dopravy na Labi - výstavbu trimodálního
přístavu v ústí Bíliny, využití Bíliny i pro rekreační plavidla (propojení
s jezerem Milada).
g.
VRT (vysokorychlostní trať)
Se zastávkou v Ústí
může mít zásadní vliv na celý kraj. Tuto možnost je nezbytné domyslet do všech
souvislostí tak, aby k tomuto pozitivnímu vlivu opravdu došlo. Součástí
ověřování bude i celková struktura VRTek v rámci regionu).
h.
Východozápadní propojení kraje
Spojení od Chomutova na
Liberec stále není dokončeno. V rámci našeho zadání nás zajímá zejména propojení
D8 Ústím podél Labe na Děčín. Svým významem toto propojení daleko přesahuje
problematiku jen Ústí.
i.
Železnice
Dojde k proměně významu a
chápání dosavadní husté železniční sítě.
5.
Zdrojová přiměřenost EU, ČR a ÚK s fokusem
na udržení významu Ústeckého kraje
6.
Popis možných scénářů transformace v Ústeckém
kraji
7.
Popis možných scénářů přeměny podkrušnohorské
pánevní oblasti
8.
Možnosti financování
9.
Doporučení vedení Ústeckého kraje a odborná
argumentace pro vyjednávání na úrovní MPO, MŽP a EK
Hlavní cíle dokumentu
Připravit seznam možných opatření, které mají potenciál
rozvoje v horizontu let 2020 – 2050. Poté tato opatření posoudit
z pohledu technologické zralosti v daných desetiletích 20 – 30, 30 –
40 a 40 – 50 a navrhnout jejich efektivní řešení, koordinaci a zapojení do
struktury kraje v rámci transformace východní části posttěžební oblasti
Podkrušnohorské pánve.
Již nyní probíhají kroky, které budou radikálním způsobem
ovlivňovat jak krajina pánevní oblasti bude v příštích letech,
desetiletích a staletích vypadat. Do poloviny letošního roku bude zpracována
studie proveditelnosti soustavy jezer, do té samé doby by měla být zpracována i
studie variant řešení energetických možností.
Tyto studie by měly ale provázet studie zabývající se
Cílem je definovat oblasti, na které by se Ústecký kraj měl
zaměřit a získat pro jejich realizaci politickou, ale hlavně finanční podporu.
Součástí dokumentu budou i možné finanční nástroje jak z národních (např.
Modernizační fond), tak i z evropských zdrojů (např. Transformační fond
nebo nástroje EIB).
Požadavky
na výstupy
Řešení bude obsahovat technické analýzy a návrhy řešení jednotlivých částí
výše zde uváděné problematiky. Výstup bude jak textový, tak především grafický.
Součástí výstupu bude takové prostorové zobrazení, ze kterého bude řešení
patrné a jednoznačně srozumitelné – například vizualizacemi a zákresy. Obsah a
rozsah zpracování by měl být srovnatelný s fází „územní studie“.
Výstupem by měla být jak celková dlouhodobá vize, tak zhodnocování současných
limitů realizovatelnosti s vyhodnocením dopadů do konkrétních územních
plánů, ZURek, trasováním VRTky a podobně. V rámci řešení by zpracovatel
měl podnikat jednání se všemi relevantními orgány a organizacemi na úrovni
lokální, krajské, republikové, případně i evropské.
Vzhledem k potřebě dlouhodobé vize bude nezbytné prověřovat i
navrhovaná řešení z pohledu možností rozvržení přípravy i realizace do
etap.
Vyhodnocování – expertní tým
Pro průběžné vyhodnocování práce bude sestaven expertní tým, kterým
bude obohacena pracovní skupina „krajina po těžbě“. Pro objektivitu a
vyváženost pracovní skupinu navrhuji domluvit takto:
KUUK (J. Kuszniruková, J. Nedrdová), poradci hejtmana (Stich,
Firla), UJEP (Hrubá), FA ČVUT (Jehlík), Ústí (arch.Hrouda, Charvát), členové
pracovní skupiny krajský architekt (Harciník, Veselý), experti (Hausenblas,
Skalický, Novák, Šíp). Expertní tým může být v případě potřeby měněn, nebo
ještě rozšířen.
Hlavní koordinátor: Ondřej Beneš, poradce Ústeckého kraje,
vedoucí prac. skup. krajský architekt
Harmonogram
Předpokládaná doba definování zadání a organizace výběrového
řízení měsíc. Vlastní práce včetně mezivýstupů a korekcí 4 měsíce. Odhad doby,
kdy mohou být k dispozici finální výstupy 30.8.2020.
Ono si o vyjednávání můžeme myslet, co chceme, ale jedno je jisté. Pro podnikání je to zásadní a vyhrává ten, který má ostré lokty. A tyhle věci se do života prostě hodí, co si budeme povídat. Třeba když jsem vyjednával a prohlížel si tepelná čerpadla, tak tam je dostatek prostoru pro vyjednávání a když se člověk nebojí ozvat, tak si vyjedná i slušnou slevu. :)
OdpovědětVymazat