REKODIFIKACE
STAVEBNÍHO PRÁVA – shrnutí v podání Martina Klody 19/2/2020:
REKODIFIKACE
STAVEBNÍHO PRÁVA – shrnutí
1) Vývoj a kontext
České stavební právo
je zastaralé, zacyklené a nefunkční. Jde o komplexní problém, který se netýká
jen oblasti stavební legislativy. Je propojený do řady dalších zákonů.
Současný zákon
183/2006 Sb. reagoval na nově zavedený Správní řád 500/2004 Sb. Nahradil novelizovaný,
ale strukturou socialistický zákon 50/1976 Sb. (Slovensko novelizuje zákon
50/1976 Sb. dodnes, resp. prošlo řadou neúspěšných pokusů o komplexní rekodifikaci)
Některé principy zákona 50 přežívají, zejména paternalistický přístup státu,
nevyvážené postavení aktérů a slabá schopnost moderovat dohodu v území.
Po roce 2006 prošla stavební legislativa vývojem nabývání účinnosti, dopracování vyhlášek a metodik a zejména nové judikatury správního soudnictví. „Záplatování“ zákona více než 20 novelizacemi vyústilo v dnešní nefunkční stav. Ten se nejvíce projevuje na úrovni státu (především povolování infrastrukturních staveb) a na úrovni velkých měst (rozsah a komplikovanost nároků v území přesahuje možnosti rigidně nastaveného systému). U středních a menších měst jsou nároky na moderování dohody v území snáze zvládnutelné.
Po roce 2006 prošla stavební legislativa vývojem nabývání účinnosti, dopracování vyhlášek a metodik a zejména nové judikatury správního soudnictví. „Záplatování“ zákona více než 20 novelizacemi vyústilo v dnešní nefunkční stav. Ten se nejvíce projevuje na úrovni státu (především povolování infrastrukturních staveb) a na úrovni velkých měst (rozsah a komplikovanost nároků v území přesahuje možnosti rigidně nastaveného systému). U středních a menších měst jsou nároky na moderování dohody v území snáze zvládnutelné.
Vážným symptomem české
stavební legislativy je právně pozitivistický přístup, který způsobuje postupné
bobtnání formálně právní stránky dokumentů na úkor jejich obsahově věcné a
kvalitativní stránky. Problém jde napříč celou stavební legislativou, od
územního plánování přes rozhodnutí o povolení stavby po závaznost vybraných
norem v hmotném stavebním právu.
Naše země (podobně
jako Slovensko) rekodifikaci stavebního práva do podoby alespoň srovnatelné
s praxí v okolních evropských zemích nutně potřebuje. Současný stav
nás diskvalifikuje v mezinárodní soutěži svou nepřehledností,
nepředvídatelností, zdlouhavostí a v neposlední řadě spíše vytvářením
překážek a sporů než podporou tvorby kvalitního vystavěného prostředí. Základním
požadavkem je zjednodušení procesu povolování na 1 úřad, 1 řízení a 1 povolení,
které je možné prověřit 1 přezkumem. Naplnění hlavní teze rekodifikace by
přineslo zlepšení postavení Česka o 100 míst v mezinárodním srovnání délky
řízení, alespoň na současnou úroveň Polska.
Předložený zákon je
výrazně jednodušší, přehlednější a tenčí (cca o 50%) než ten stávající. Nejvíce
práce dělá v uspořádání a zpřehlednění výkonu státní správy (veřejné zájmy
hájené státem na základě rezortních zákonů). Zavádí digitalizaci procesů, což
je určitě nutný krok, ale zároveň to není samospásné řešení. Úplně nově zavádí
některé v Evropě běžné finanční nástroje (náhrada ze zhodnocení pozemku) a
zlepšuje podmínky pro dosahování dohody v území formou plánovacích smluv.
Zatím velmi slabě
řeší procesní podrobnosti postupů podle stavebního zákona, zejména v územním
plánování hrubě přehlíží veřejný zájem hájený samosprávou. Vyvážení postavení
aktérů, tj samosprávy, státní správy, autorizovaných osob a stavebníků
připomínkujeme trvale od přípravy věcného záměru. Tyto oblasti jsou navíc na
základě probíhajících jednání po připomínkové fázi znovu otevřené a budoucí podoba
návrhu není známa.
Dosavadní vývoj
jednání směřuje k provedení méně radikální podoby institucionální reformy
(stavební úřady v přenesené působnosti na úrovni ORP). Toto rozhodnutí
vyvolává otázky procesního a kompetenčního nastavení u statutárních měst a
v případě Prahy též nastavení vztahu na městské a krajské úrovni.
MMR přislíbilo vydat
24.2. tabulkové vypořádání připomínek s termínem reakce do 5 dnů. Po třech
schůzkách pracovní skupiny velkých měst s MMR zatím nedošlo
k principiální shodě na úpravě zákona.
2) Co řeší a co
neřeší stavební zákon
Stavební zákon sám
nevyřeší problémy generované sloučeným modelem státní správy v přenesené
působnosti. To je zvláštní český raritní systém, v Evropě běžně patří
územní plánování a stavební agenda do výlučné kompetence samospráv. Motorem
vývoje v Evropě jsou prosperující velká města a jejich funkční městské
oblasti. Trend regionálního uvažování ve funkčních městských oblastech České
stavební právo ještě vůbec nezachytilo.
Další překážkou
efektivní správy je rekordní územně správní roztříštěnost země. Česko má
6 258 samosprávných obcí, téměř 60 obcí na 100 000 obyvatel. Srovnatelné
Rakousko má 2 098 obcí, 24 obcí na 100 000 obyvatel. Zároveň nemá
každá obec „svůj“ stavební úřad a stavební správa je vykonávána
v přenesené působnosti státní správy. Latentní problém kompetencí zůstane
ponecháním přenesené působnosti na nejnižší úrovni stavební správy zachován.
Podstatným problémem
české veřejné správy je rozpočtové určení daní. Do území se vrací jen zlomek
vybraných daní, města mají velmi slabou fiskální autonomii, přímé regulační
nástroje správy území nejsou propojeny s nepřímými (zejména fiskálními),
navzájem se nepodporují, dokonce jdou v mnoha případech v důsledku
proti sobě. Všeobecná závaznost všech stupňů územně plánovací dokumentace (tj
definování „práva stavby“ územním plánem) jde proti principu zapojení
fiskálních nástrojů.
Česká veřejná správa
je roztříštěná do kolektivní nezodpovědnosti. Její slabost a neschopnost
uspokojivě moderovat dohodu v území provokuje občanský aktivismus, který
má z podstaty negativistické tendence (NIMBY – Not In My Back Yard, BANANA
– Build Absolutely Nothing Anywhere Near Anybody)
Společné stanovisko velkých českých měst
OdpovědětVymazatV průběhu loňského roku jsme z iniciativy 1. náměstka primátora Petra Hlaváčka uspořádali série seminářů a workshopů k novému stavebnímu zákonu za účasti zpracovatelů, odborníků a zástupců pěti největších českých měst (Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Liberec), Bratislavy a Ústeckého kraje. Navázat přímou spolupráci s dalšími krajskými městy se zatím nepodařilo. Výsledkem těchto setkání je společné stanovisko velkých českých měst k návrhu stavebního zákona, kterou vzala RHMP na vědomí 16.12.2019. HMP si v připomínkování stavebního zákona toto stanovisko osvojila i za všechna zúčastněná města v průvodním dopise k připomínkám. MMR přislíbilo vydat 24.2. tabulkové vypořádání připomínek s termínem reakce do 5 dnů. Po třech schůzkách pracovní skupiny velkých měst s MMR zatím nedošlo k principiální shodě na úpravě zákona.
Praha je povinné připomínkové místo pro rekodifikaci stavebního práva z titulu statutu kraje. Na připomínkování pracuje kontinuálně od přípravy věcného záměru a jeho připomínkování, zejména ve spolupráci s odbory magistrátu, IPR a konzultacemi s odborníky na stavební právo (ČKA, ČKAIT, FA ČVUT, právníci). Výsledkem dlouhodobé odborné přípravy jsou podrobné připomínky za hl. m. Prahu k návrhu stavebního zákona a k návrhu změnového zákona, podané v termínu pro připomínkování 23.12.2019.