Jak dnes může vypadat ikona, která se stane smysluplným symbolem ?
Naše krajina jako domov pro 21.století
Ondřej Beneš 1/4/2023
Nebudeme se u ikony věnovat používání tohoto pojmu u pravoslavného nebo řeckokatolického
obrazu, ale ikonu budeme sledovat zejména ve dvou významech současných,
spjatých s anglosaským světem: a) označení piktogramu, malého obrázku na počítačové obrazovce, na který
klikáme pomocí myši, abychom otevřeli program, který zastupuje, tedy
symbolizuje. Tedy jde o Piktogramy, také se jim říká ikony, což jsou
malá, silně zjednodušená vyobrazení. B)
ikona se používá pro někoho, kdo je velmi známý nebo pro něco, co lidé
pokládají za reprezentantaci nějaké myšlenky.
Pro oba dva zde sledované významy je společné určité „koncentrované
uchopení“. Pro nás je navíc důležitý vztah ke krajině, k architektuře. Zde
je důležité, že ve fenomenologickém pojetí chápeme i dům, nebo město jako něco,
co „koncentruje krajinu do jednoho místa“. Dobře se to dá vysvětlit i u mostu
přes řeku, který z pohledu toho kdo řeku chce překročit „koncentruje břehy
do jednoho místa“. Krajina, nebo břehy, jsou pak mostem, městem, domem
z pohledu běžného člověka srozumitelné, uchopitelné. Může se v ní (krajině) orientovat i identifikovat se s ní – dá se v ní pak žít. To vše nejen
z pohledu zobrazení ale především z hlediska funkcí a provozu.
Zobrazením a konkrétním vizuálním symbolem je pak s touto koncentrací možno
daleko jednodušeji „nakládat“, o této situovanost je „možno mluvit“.
Ikony v krajině dokážeme v Ústeckém kraji takto velmi dobře sledovat a identifikovat směrem do minulosti. Ikonou je
jednoznačně hora Říp s kostelíkem. Hrad Házmburk v předpolí
Středohoří, klasicistní pevnost Terezín, na které byla tehdejší doba závislá
coby na ochraně z otevřené severní strany země. Pro dvacáté století a jeho socialistické
budování je obdobně „silnou“ protože „pravdivou“ ikonou například objekt
kulturního domu Repre v Mostě, nebo i sada brutalistních objektů při
severní straně Mírového náměstí v Ústí. Za ikonu této doby, která už své místo
našla i na počátku 21.století můžeme po realizované soutěži považovat objekt
lázní v Chomutově, který se bude měnit na knihovnu.
Zde nás ale především zajímá, jak a jaké ikony budovat
směrem do budoucnosti to v souvislosti
s „odchodem od uhlí“ a transformací celého regionu. Jak o problému
uvažovat, zda je vůbec toto uvažování vzhledem k daleko „důležitějším“
problémům podstatné.
Ikony, symboly, v přeneseném smyslu i metafory jsou
důležité pro srozumitelnost situací, společenského života. Umožňují
„formátování“ reality tak, že ji všichni rozumí. Při pohledu na středověký
chrám „čteme“ celou tehdejší společnost.
Z pohledu transformačního procesu by se určitě takovouto
ikonou měla stát nová budova Transformačního centra. Měla by ukazovat na
hodnoty, které bychom si s transformací měli spojovat – jako je využívání
již existujícího a zanedbaného, technická a technologická progresivita, a pak i
určitá normálnost a obyčejnost – velmi rád používám pojem „blbuvzdornost“. Ze
všeho toho by mělo vyplynout, že jde o principy neexkluzivní, které se mohou
stát „obecnou normou“.
Pokud jde o ikonu ve vztahu k přírodě a krajině –
jsou Krkonoše nebo Šumava ikonou tak jak o ní zde mluvíme? Jsou „tou“
koncentrací, „tlačítkem“ přes které se dostaneme k dalším významům? Jsou
Krkonoše nebo Šumava „reprezentantem“? Není to tak, že ikonou v Krkonoších
může být Sněžka se svými objekty na vrcholu, nebo ještě lépe nedaleko ležící TV
věž s hotelem a restaurací na Ještědu? Tím v žádném případě nechci ubírat krásám tamních hor,
bohatosti a jedinečnosti přírody jakékoli „zásluhy“. Jen pro to, aby se něco "stalo ikonou" je třeba splnit daleko více podmínek.
Novou ikonou v ústeckém kraji ve vztahu ke krajině mohou
být například drobné architektonické intervence vzešlé ze soutěže na okolí
Milady a jejího vítězného návrhu. Svým tvarem odkazují k historii místa
(těžební), svým významem a funkcí zprostředkovávají, činí srozumitelným nové
využití krajiny. „Ukazují“ „jsou tlačítkem“ například k rekreaci. Takto může v krajině jako završení dalekosáhlých změn a úprav "fungovat" například i odpočinkový altán, nebo rozhledna. Obdobně mohou novodobé "ikony" odkazovat ke sportu, ale i k unikátnosti
přírody a krajiny. Například rozhledna může na okraji významné přírodní lokality zároveň určitou cennou oblast před návštěvníky i chránit – není možno jít
dále, vše je možné jen z uctivé vzdálenosti sledovat.
Vychází nám z toho, že pro jedinečnost přírody a její
srozumitelnost jsou důležitá právě takováto „rozhraní“. Jejich úspěšnost se odvíjí
jednak od vlastní kvality a jedinečnosti přírodních lokalit, v posledních letech čím dál tím prosazovanějších "sukcesních ploch".
Pak ale i od pečlivého situování těchto míst v takových lokalitách, které jsou
„dobré“ i s ohledem k již existující, nebo zamýšlené urbánní struktuře krajiny. Pokud
jsme v oblastech výsypek, kde až nyní mluvíme o „návratech“ do struktury
osídlení, půjde obdobně jako v případě okolí Milady o „budování“ takovýchto nových
urbánních vztahů.
Přírodně krajinářská práce vedoucí ke kultivaci
přírodních hodnot krajiny "rekultivace", má své kořeny v šedesátých letech a je spjata zejména se jménem ing. Stanislava Štýse a do dnešních dnů se kvalita tohoto přístupu stále zvyšuje. Přístup z druhé
strany, ze strany měst a sídel, urbánních struktur, souhrnně řečeno s resocializacemi,
v ústeckém kraji tradici adekvátní počátku 21.století zatím nemá. Téma
resocializace velmi úzce souvisí s tendencemi, trendy a zákonitostmi,
kterými se společnost a kultura v té které době realizuje domy, městy,
institucemi. Na „vrcholu své doby“ tak je možno chápat v šedesátých let
přístup, vedoucí v Mostě na výsypkách k realizaci hyppodromu,
autodromu, golfových hřišť. Pro počátek 21.století se tento přístup nejlépe
vytváří procesy v okolí jezera Milada – od širokých analýz, participací,
hledání vazeb a vztahů, přes společenský konsenzus obcí vyjádřený Memorandem až
po architektonickou soutěž s kvalitním zadáním, kvalitními týmy, porotou i
výsledkem.
Je jasné, že v západní části Mostecké pánve, kde se
dosud těží, a kde bude daleko větší akcent na sociální problematiku – a otázku
pro koho „krajinu na výsypkách“ budeme vytvářet - je situace jiná. Rovnice, ze které mohou být
generovány novodobé „ikony kraje“ ale nadále na jedné straně bude mít přírodu a
krajinu, na straně druhé urbanizované „socializované“ prostředí. Jen do této rovnice budou vkládány odlišné proměnné. Netřeba připomínat, že by bylo velkou výhodou,
pokud by i „tento typ“ krajiny byl srozumitelný a možná právě i přes své ikony
uchopitelný a komunikovatelný.
Závěrem:
Ikona je něco co vnáší
sakralitu do prostoru i provozování všedního dne. Je tím co nás ochraňuje a co
současně přes ni /ikonu ochraňujeme i my - to jest hodnoty které nepodléhají
času.
Žádné komentáře:
Okomentovat