Doc. ing. arch. Ondřej Beneš, Ph.D., Sochařská 12, 170 00 Praha 7 - Letná, mail@ondrejbenes.cz


sobota 1. listopadu 2025

Okolí magistrály

 

OKOLÍ MAGISTRÁLY - TEXT NEJEN PRO PRAHU (pracovní verze)

(ne)samozřejmost našeho uvažování 

POHED ZPĚT

Tvar i růst měst bývá spojován s konkrétními převratnými změnami společnosti i její techniky. Středověk, novověk, devatenácté století – urbanismus a architektura vyjadřovala proměnu aspirací, identity a bezpečí. Obranu domova a společenství středoevropské domácnosti, kdy bezpečný domov byl ten fyzicky oddělený a chráněný, posouvá a komplikuje využití střelného prachu. Možnosti rychlých přesunů železnicí bezpečnost relativizují ještě více. Zdálo se tak, že kvalita vystavěného prostředí je podmíněna komplexní kvalitou infrastruktury. Dvacáté století nám ukázalo, jak to může dopadnout, když si infrastruktura začne žít svým vlastním životem, když si začne „vytvářet nároky“. Jakkoli si obnovu poválečné Evropy bez tohoto přístupu nedokážeme představit, pro kvalitu jejího rozvoje bylo třeba učinit „úkrok stranou“. Od konce padesátých let architektura a urbanismus radikálně přehodnocují ideje „přirozeného sociálního pokroku“. Následné experimenty postmoderny dávají tomuto přehodnocování i fyzickou podobu. Od mnohdy ironické a hravé nápodoby historických slohů, veřejných prostor s urbánních struktur až po sofistikované propojování náročných filosofických textů s obdobně náročně koncipovanými domy a prostory. Jakkoli nám dnes tyto experimenty mohou připadat archaické, otevřeli celou paletu témat a vyjadřovacích prostředků, které můžeme při zvládání aktuálních témat a úkolů oboru využívat. Pro „dnešek“ se témata točí okolo krizí – enviromentálních, energetických a sociálních. Infrastruktura a technika se možností odstupu daleko spíš dostává do „služebné“ role. Zásadní se stalo téma „vyvažování“ a „balancování“. Rychlost a prudkost ekonomického kalkulu vyjadřovaná požadavky na infrastrukturu nebo monumentální „ikonické“ stavby bez kontextu přináší mimořádnou energii, ve které se ale bez zapracování společenského a kulturního kontextu nedá žít. Dynamické vyvažování spočívá právě v tom, že chceme obojí – jak bezbřehou energii, tak komplexní kvalitu života, přívětivost a „obyvatelnost“. Cezůra daná postmodernou nám dávala možnost, zřídkakdy vědomě využívanou, o těchto aspektech a jejich vzájemně se ovlivňující dynamice pro snazší srozumitelnost mluvit odděleně.

PRAHA A POSTMODERNA, ZLOM ROKU 1989

Devatenácté století Prahu radikálně proměnilo. Na východním okraji jejího hradebního pásu jsou doplňovány významné společenské objekty – muzea, burza, opera, nádraží. Učiněnou výkladní skříní se stává pravobřežní vltavský břeh, propojující a umocňující dominanty jeho historických částí.   

Předměstí Prahy protínají trasy železnic, za hranou hradebního pásu se podél cest živelně i dle přejímaných urbanistických konceptů rozvíjí nové kusy obcí a měst. Jedním z úkolů následného scelování se stalo propojování vltavským údolím v severojižním směru. Prokopává se vyšehradský tunel, překlenutí Nuselského údolí je snem urbanistů od počátku dvacátého století.

Řešením je na počátku osmdesátých let dokončená Severojižní magistrála (1973 Nuselský most, 1978 až po Hlávkův most a 1980 nový most Barikádníků). Součástí návazných úprav města jsou i rozsáhlé sanace zanedbávaných částí. Žižkov nebo Smíchov měla nahradit panelová zástavba s kapacitními komunikacemi. Radiálu dnešní Plzeňské na Smíchově měl dálniční křižovatkou protnout tunelový průtah známý dnes jako komplex Blanka. Smíchov se zde mezi Petřínem a Mrázovkou v atmosféře počátku devadesátých let nakonec podařilo proměnit do dnešní, daleko městotvornější, podoby.

Vliv na přístup k městu měly na počátku devadesátých let postmoderní přístupy rozvíjené na geopolitickém Západě. Za všechny jmenujme alespoň bratry Kriery, realizace berlínské IBA. V českém prostředí tyto přístupy přejímá například nastupující generace architektů Středotlakých, intelektuální výboje manželé Ševčíkovi.

SMÍCHOV, BUBNY – PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE

Pražský Smíchov má na počátkem devadesátých let svou vlastní verzi aplikace takového přístupu díky vyhlášené souběžné studii tří týmů (spolu s návrhem SURPMa, Jeana Nouvela). Bloková zástavba byla důsledně zpracovávána týmem smíchovského D.A.studia.

D.A.studio v následném Generelu Vltavy blokový koncept města rozvinulo na celou Prahu – zejména v jejích volných a zanedbávaných údolních částech. Celkový přístup velmi silně vyvažoval dobové modernisticko panelákové uvažování. V urbanistickém konceptu s velkou lehkostí vytváří městské kvality s použitím bloků, ulic, náměstí, parků. Přestože součástí je i kompletní dopravní koncept, kde je pozoruhodné prodloužení strahovského tunelu na sever s vyústěním v Sedleci, do urbanistického detailu doprava řešena nebyla. Najdeme tu i náhled na oblast mezi Karlínem, Žižkovem, Vinohrady a Novým Městem. Řešení velkorysé a s nadhledem.

Je to opět D.A.studio, kterému se blokový koncept podařilo v území od Arbesova náměstí až po Ženské domovy dotáhnout až do realizace.

Další příklad dobré praxe najdeme na Praze 7. Propojování Holešovic s Letnou zpracovávala od devadesátých let řada studií – i těch s úvahami táhnoucími se od meziválečné doby o vytvoření nového správního centra celé Prahy. Na počátku devadesátých let byla uspořádána architektonická soutěž (vítěz arch. Gregorčík), pak následovala řada studií – MVRDV, Aymptote, ADNS, Jakub Cígler, CMC(2014). Pokud měl rozvoj Smíchova oporu v práci D.A.studia (zásadní jednání zastupitelstva Prahy 5 se konala přímo v architektonické kanceláři v ulici Na Cihlářce), Praha 7 má oporu v práci své samosprávy. Je až tak silnou oporou, že první územní studii celého brownfieldu zpracovanou IPRem odmítl. Dnešní přístup od Pelčáka s Reinmannem jde daleko spíš v duchu postmoderních městotvorných konceptů, které u nás známe i zde od D.A.studia z roku 1994.

Širší souvislosti se podařilo tak dobře rozpracovat, že desetiletí po městě přesouvaná idea Vltavské filharmonie se realizuje právě zde.

MAGISTRÁLA JAKO POTENCIÁLNÍ NOVÁ VÝKLADNÍ SKŘÍŇ MĚSTA

Josefa Pleskota, uveřejněný na stránkách občanského sdružení, říká: „Severojižní magistrála = Hlavní pražská třída. Její kvalita nespočívá v dopravní kapacitě, ale ve společenském potenciálu. Její šířková dimenze není dvacet, ale nejméně sto dvacet metrů. Od Pankráce až po Holešovice je v cenném kontaktu se stavebními i přírodními ikonami Prahy. Její trasování je fascinující, má schopnost na sebe poutat veškeré budoucí pražské i národní veřejné budovy. Má šanci dát Praze velkoryse rozvinuté široké centrum a punc metropole“.

Jakého silného „nositele“ má oblast mezi Muzeem a Štvanicí území, území na okrajích zájmů jednotlivých městských částí?

Obdobně jako za změnou uvažování sanačního přístupu k Žižkovu a Smíchovu koncem osmdesátých let stála angažovaná odborná veřejnost, nejinak je tomu v nedávné době i u Magistrály. Pod taktovkou CCEA MOBA je založen Nadační fond Magistrála. Vzniká tak v roce 2010 červený koberec na přechodu pro chodce na náměstí I.P.Pavlova ve spolupráci s Tomášem Džadoněm, následuje mezinárodní projekt Praha-Dublin-Paříž vyzívající ke spolupráci na humanizaci Magistrály, roku 2011 probíhá jednání s magistrátem. Jako jeden z mimořádných výstupů vzniká Manifest o spolupráci městských částí Praha 2,4 a 7. Velkorysý je v roce 2013 uspořádaný veřejný happening na I.P.Pavlově ve spolupráci s Patrikem Háblem.

Aktivity občanského sdružení vedou až k tomu, že pražští radní v roce 2023 schválili trio studií, které měli pomoci určit budoucí směr rozvoje a zkvalitnění severojižní magistrály mezi Vltavou a pražským hlavním nádražím. Úspěch. Tyto studie v maximální možné míře dovádějí do důsledků občanské aktivity. V návrhu MOBA čteme velmi kvalitní humanizaci současné dopravní infrastruktury, K radikálnímu přehodnocování této infrastruktury a generování nových městských souvislostí, identity města viz.citát Josefa Pleskota, ale nedochází.

HUMANIZACE MAGISTRÁLY V PODÁNÍ GEHLA

V poloze „nositele“ srovnatelného s těmi na Smíchově a v Bubnech bychom velmi rádi viděli pražský IPR. IPR nechal zpracovat od renomované kanceláře Gehl studii „Magistrála spojující městská třída – červenec 2017“, otevírající cestu její humanizace na „světovém půdorysu“. Již v ní se ale upozorňuje na hrozby, které může přinést dostavění města až k dostavění k současné stopě magistrály.

Rozpracovávání technických úprav magistrály ve vazbě na komplexní urbanistické varianty a vize se ale otevřeným způsobem, ideálně soutěží – bohužel - nekonají. Území se stává tématem diplomových prací, nezávislých konceptů, kde se prověřují různé formální prostorové koncepty. Co ale zásadním způsobem chybí je – v tomto z pohledu národní identity chybí je – zadání.

Přístup tak mezi ekonomickou silou a kulturním zázemí zde daleko víc „balancuje“ směrem k „ekonomické rychlosti“. Cestu tu pilotním způsobem hledá v území od Masaryčky až po Florenc soukromá společnost. „Ikonické“ řešení je tak zcela v duchu toho co známe z dnešního prostředí geopolitického Západu. Tam kde je „okurka“, „střep“, „kobra“ doma se ale jedná o formování kontextu staletí rozvíjené kontinuity (srv. přístup ke konverzi londýnského sv.Pankráce a nového vídeňského nádraží). Že tento „dravý“ přístup v pražském prostředí není nezbytný jsme se pokusili ukázat na příkladech Smíchova i Bubnů, kde ikony jako završení rozvoje jsou, nebo se plánují, také.

O CO SOUČASNÝM PŘÍSTUPEM K MAGISTRÁLE PŘICHÁZÍME

Můžeme mít obrovskou radost nad výsledky soutěže na Florenc 21. Nový kus města propojuje Žižkov, Karlín, Nové Město způsobem, který tu v celém textu chválíme. Kde je ale problém? Ten je v tom, že jak nedošlo ke komplexnímu přehodnocení souvislostí rozvoje tohoto území, dojde k jeho zakonzervování. Pokud bychom si stále chtěli představovat území v okolí magistrály jako budoucí další reprezentativní prostor hrdé metropole, měli bychom s pohledem na výsledky soutěže Florenc 21 s tímto sněním přestat.

Jak otevřít debatu o tomto, pro naší identitu mimořádně významném území? Je možno si snad z pohledu naší státnosti představit větší kumulaci symbolů než je prostor mezi Muzeem a Hlavním nádražím? Identita našeho národa je nesamozřejmá. Právě při potýkání se s reálnými problémy operativy jako je prostor mezi Muzeem a Štvanicí si uvědomujeme „jak na tom opravdu jsme“.

Můžeme si denně říkat, že s magistrálou severně od Muzea budou strategické změny obtížné minimálně do okamžiku, než bude dokončen celkový obchvat Prahy – což ještě chvilku potrvá. Strategické uvažování ale tkví v tom, že než k dokončení obchvatu dojde bez vědomých a otevřených debat o potenciálech, si toto cenné území si nevratně nezaplníme.

V obdobných případech bývá argumentem, že si variantní přístup vůbec nedokážeme představit. Obzvlášť tehdy pokud dlouhodobě ustavovaný diskurs nám ani neumožňuje podívat se na problematiku z jiného úhlu.

STRATEGIE V BUDOUCÍM SMĚŘOVÁNÍ MÍSTA, MĚSTA, NÁRODNÍ IDENTITY

Co je ve hře? Nic víc a nic míň než vědomé nebo nevědomé uchopení naší budoucnosti. Pro přelom osmdesátých a devadesátých let byla mimořádně důležitá postmoderní zkušenost, jakkoli se v českém prostředí nedokázala úplně projevit. Nejde jenom o výtvarný přístup reprezentovaný provokativními pracemi Davida Černého, ale jde především o koncepční práci s územím, kde má své místo pojmenovávání a balancování vztahu příroda(kultura) x technika, což je jeden z klíčových motivů prací M.Heideggera. Nesmíme se ani dnes bát tyto koncepty používat i v případě konkrétních prací plánování území.

OTEVÍRÁNÍ NOVÝCH HORIZONTŮK JAKO JEDINÁ CESTA

Měli bychom tak přivítat akademické práce atelieru Chalupa Holubcová vytvářející právě takové tázání umožňující navázat na tu kontinuitu uvažování, která se dle výše zmíněných příkladů pro metropoli jeví jako mimořádně nosná – to neznamená že snadná a samozřejmá.

Žádné komentáře:

Okomentovat