Doc. ing. arch. Ondřej Beneš, Ph.D., Sochařská 12, 170 00 Praha 7 - Letná, mail@ondrejbenes.cz


pondělí 11. ledna 2021

Čtyři městské artikuly

 Martin Kloda mi poslal "Čtyři městské artikuly":

Čtyři městské artikuly

Požadavky velkých měst k podpoře návrhu stavebního zákona

 Motto: Čím lepší územní plánování, tím jednodušší povolování staveb

 

Evropská charta místní samosprávy, Štrasburk 28. 5. 1998, 181/1999 Sb., čl. 4 odst. 3: Odpovědnost za věci veřejné obvykle ponesou především ty orgány, které jsou občanu nejblíže…

A. Čtyři městské artikuly, na kterých samosprávy kategoricky trvají a podmiňují jimi podporu

1. Právo územního plánování v samostatné působnosti

l  Zastupitelstvo obce nebo kraje může rozhodnout, že regulační plán, územní plán, zásady územního rozvoje nebo jejich změnu pořídí tato obec nebo kraj v samostatné působnosti.

l  Všechna ostatní pravidla pořizování jsou zachována:

-        pořizování provádí kvalifikovaní úředníci (jako dnes)

-        dotčené státní orgány podávají závazná stanoviska (jako dnes)

-        rozpory řeší NSÚ a vláda, samospráva se může bránit žalobou k NSS

-        NSÚ zajišťuje dozor, může pozastavit platnost ÚPD a podat návrh na její zrušení k ÚS

2. Městské stavební předpisy

l  V mezích stavebního zákona mohou velká města vyhláškou zastupitelstva v samostatné působnosti podrobněji vymezit požadavky na výstavbu (tj. požadavky na vymezování pozemků, požadavky na umisťování staveb a technické požadavky na stavby) (obdoba PSP dle § 194 písm. e) SZ). Dozor provádí NSÚ, který může podat návrh na zrušení předpisu nebo jeho části ÚS.

3. Sídlo NSÚ

l  Z mnoha důvodů by měl NSÚ sídlit na dobře dostupném místě mimo Prahu (např. Ostrava, Hradec Králové, Olomouc, Liberec, Litomyšl, Kroměříž apod.) – potřeba vyrovnání Prahy a jiných regionů a měst, lepší dostupnost kvalitních nových zaměstnanců než v Praze, výraz respektu k samosprávám a regionům, posílení nezávislosti a začátku nové éry

4. Dokončení územních plánů

l  Z důvodů enormní náročnosti a nákladů dosavadní přípravy nových územních plánů mnoha měst je nutné v přechodných ustanoveních připustit jejich dokončení a platnost podle dosavadních předpisů.

Územní a regulační plány schválené před účinností tohoto zákona se považují za územní a regulační plány podle tohoto zákona. Pořizování územních a regulačních plánů a jejich změn započaté před účinností tohoto zákona se dokončí podle dosavadních předpisů.

B. Další požadavky samospráv k projednání a zapracování

Obecné principy

l  Navrátit do úvodních částí zákona principy vážení zájmů s důrazem na posuzování, ochranu a rozvoj území jako celku

(1) Státní stavební správa zajišťuje ochranu a spravedlivou rovnováhu veřejných i soukromých zájmů. Za tím účelem zjišťuje, poměřuje a koordinuje tyto zájmy, hodnotí jejich význam a usiluje o předcházení jejich rozporů.

(2) V případě rozporu více veřejných zájmů stavební úřad porovná jejich význam a závažnost s cílem zajistit, aby zásah do žádného z nich svými nepříznivými následky nepřesahoval přínosy.

(3) Uplatňování požadavku ochrany veřejného zájmu nesmí vést k nepřiměřenému dotčení jiných veřejných zájmů a k narušení nebo znehodnocení charakteru, potenciálu a hodnot území jako celku.

Územní plánování

l  Doplnit právo obcí zařadit do ÚPD „podmiňující plánovací smlouvu“, jejímž uzavřením podmiňuje obec ve svém územním nebo regulačním plánu rozhodování v území.

l  Doplnit právo obcí připravovat též ÚAP a územní studie a právo připomínkovat ÚAP a územní studie zpracovávané pořizovatelem.

l  Doplnit náhradu za zhodnocení území změnou ÚPD na žádost (byla ve verzi do připomínek).

Vlastník pozemku nebo stavby, jehož hodnota se zvýšila v důsledku vydání územně plánovací dokumentace, je povinen zaplatit poplatek za zhodnocení podle jiného právního předpisu (→ zákon o místních poplatcích).

l  Posílit ochranu dobré víry, důvěry a právní jistoty v platnou ÚPD při jejím zrušení.

Hmotné právo

l  V návaznosti na princip vážení zájmů umožnit přiměřené omezení striktních požadavků na výstavbu v územích, kde je není možné nebo vhodné je plnit, zejména u již stávajících historických staveb, v historických centrech měst či v chráněných územích (jde o proporcionální omezení striktních požadavků na šířky ulic, odstupy, parkování, osvětlení, hygienu staveb ad., které jsou dány vyhláškami pro novou výstavbu, ale nelze je rozumně splnit ve specifických územích, což brání jejich obnově a užívání).

(1) Při rozhodování o změnách dokončených staveb, změnách v užívání staveb a povolování dočasných staveb, se požadavky na výstavbu neuplatní, pokud to závažné územně technické nebo stavebně technické důvody vylučují, nebo pokud by jejich uplatnění bylo zjevně ekonomicky nepřiměřené.

(2) U pozemků nebo staveb, které jsou kulturními památkami nebo se nacházejí v památkových rezervacích nebo památkových zónách se požadavky na výstavbu neuplatní v míře, ve které by byly v rozporu s převažujícím veřejným zájmem státní památkové péče.

(3) U pozemků nebo staveb ve zvláště chráněném území se požadavky na výstavbu neuplatní v míře, ve které by byly v rozporu s převažujícím zájmem na ochranu životního prostředí.

l  V souvislosti s posílením role měst při vydávání stavebních předpisů je nutno podrobněji, moderněji a lépe vymezit základní limity a požadavky hmotného práva přímo v zákoně. Jde zejména o doplnění požadavků, které většinou byly ve verzi do připomínek, zejm.:

o   veřejná prostranství – podpora chodců a cyklistů, zklidňování pobytových zón

o   prostupnost území, zejm. propojování ulic a udržení průchodu podél vodních toků

o   tzv. „modrozelená infrastruktura“, vodní prvky apod.

o   městská zeleň – výsadbové pásy, ozelenění veřejných prostranství i veřejných budov

o   parkování – včetně možnosti příspěvků a společných řešení

o   oplocení a jiné bariéry – ochrana pohledových kulis, zejm. na styku s veřejným prostranstvím

o   sdružování sítí technické infrastruktury do společných tras

o   řešení zásobování vodou, odpadních a srážkových vod, vsakování

o   využití obnovitelných zdrojů

o   regulace reklamy

Povolovací proces

l  Doplnit postavení obce jako dotčeného orgánu s vyjádřením (není nutno v případě územního plánování v samostatné působnosti)

Žádné komentáře:

Okomentovat