Ondřej Beneš (+420 777
819 788, mail@ondrejbenes.cz) 7.2.2021
03
Témata:
1."Institut
plánování a rozvoje ÚK"
1a)
přípravné kroky (měkké)
1b)
realizační kroky (tvrdé)
1c)
časový harmonogram
2."Srp
a kladivo na KÚ ÚK"
2a)
vlastní symboly na fasádě
2b)
veřejné prostory - širší vztahy
2c)
vnitřní veřejné prostory na KÚÚK
Add 1.
"Institut plánování a rozvoje ÚK"
1a) Přípravné
kroky (měkké). Popis přípravných
kroků jsem už prezentoval řadu. Mnohé jsou na webu. Zatím poslední jsem ještě
před loňskými volbami pro novou reprezentaci kraje sestavil takto: https://www.yumpu.com/cs/document/view/64711886/krajsky-architekt-o-moznostech-jeho-prace-pro-ustecky-kraj
1a1) Definování
zadání. Pro současné potřeby by zadání pro IPRÚK tak, aby mohlo být
akceptováno radou kraje, mohlo znít například takto:
„Problémy a výzvy, před kterými Ústecký kraj stojí jsou tak
velké a mimořádné, že je není možné řešit dosavadním způsobem uvažování, který
je v kraji silně spojen s extenzivní těžbou nerostů a těžkým
průmyslem. Kraj musí využít nadcházející „odchod od uhlí“ ke své celkové proměně
aby bezpečně dokázal odolávat výzvám, které na nás v 21. století čekají.
Ve vyspělých zemích se obdobné procesy neobejdou bez
koncepčního a strategického pohledu kultivovaného multidisciplinárními obory
s průsečíky v urbanismu, architektuře, veřejném prostoru a celkové
péči o krajinu. Instituce, která by tyto nároky splňovala, dosud
v Ústeckém kraji není.
Rada kraje se rozhodla otevřít cestu vedoucí k ustavení
odpovídající organizace s vědomím, že na krajské úrovni u nás dosud
zřízena nikde není. Lze ji najít zatím jen u velkých měst: Praha – Institut
plánování a rozvoje, Brno – Kancelář architektury města, Ostrava – Městský
ateliér prostorového plánování a architektur, obdobně Karlovy Vary, Liberec.
Tyto architektonické organizace budou z hlediska náplně, rozsahu činnosti i
zaměření sloužit pro Ústecký kraj jako výchozí.
Definování náplně práce a umístění v samosprávné
struktuře kraje bude náplní řady jednání a setkání jak s odbornou, tak
laickou veřejností “.
1a2) Aktivace
– ozvučná deska. Otevírání problematiky směrem k laické i
odborné veřejnosti. Místo ICUK. Důležitý je tzv. gestor – z vedení kraje
ten, kdo nad tím převezme záštitu – zde jednoznačně pan náměstek Řehák a pan
radní Kučera. Tam otevřené probírání problematiky IPRÚKu v ještě živém
stavu, aby měli všichni pocit, že se tu zakládá něco na dobu delší než jen
„jedno volební období“. Jeden z hlavních důvodů je nastavení způsobu jakým
způsobem kraj chce problematiku řešit. Složení – stejné jako v pátek,
doplněné o významné osobnosti se zkušeností s tématem (Tomáš Ctibor, Petr
Hlaváček, Honza Jehlík, Klára Salzman, Martin Kloda, Petr Lešek, Tomáš Veselý, Honza
Harciník, Jirka Plos, Osamu Okamura, Janďourek, Kropp, Klokočka, ..). Důležité
by bylo, že by se mohli účastnit z kraje libovolní zastupitelé, úředníci,
vedoucí odborů. Aby si to všichni mohli trochu osahat.
K tématu městští architekti – pozvat všechny z kraje.
Zvažoval bych pozvat tzv. pověřené zastupitele mající na starost územní plány, plus
městské architekty z okolí – Liberec, Vary. Určitě z České komory
architektů alespoň Petra Leška a spoustu dalších. Jedno z témat by byly soutěže,
pozice architektů v jednotlivých městech. Cílem by mělo být v městech
a obcích podpořit zájem o tuto agendu, podpora zodpovědnosti samospráv o svou
vlastní vizi, budoucnost atd..
Aktivace univerzit – UJEP (s mnoha pedagogy již
spolupracujeme), FA ČVUT (zadání v kraji kromě našeho atelieru Stempel-Beneš
měl Plicka, Trevisan, s Klárou Salzman na přespříští semestr připravujeme
krajinářské zadání velkých měřítek, a další), KU (prof. Frouz – jsme v kontaktu),
Mendel (s děkankou z Lednice jsme předběžně domluveni na spolupráci),
Liberec (s tamním akademickým sborem jsem průběžně u této problematiky
v kontaktu). Důležité bude navazování přeshraniční spolupráce – minimálně
drážďanské škola architekury.
1a3)definování
konkrétních úkolů k řešení. Důležité bude předběžné definování konkrétních
zadání k řešení, které nebude možno příliš odkládat. Například - jestli
mám dobré informace, právě probíhá vybírání a selekce projektů tzv. fiší, u
kterých se bude žádat o dotace z EU. Vše již „jede“ a uvažované první termíny
čerpání jsou snad jen za pár let. Určitě – bude to delší časové období, ale je
třeba začít s přípravou smysluplných projektů co nejdřív. Jde vše jen přes
lokální restart(?), jak to kontroluje kraj ? Určitě by mělo smysl se do všeho
vložit.
Velmi důležitá bude i spolupráce s Uhelnou platformou kraje.
Ta má jako jeden z úkolů právě definici projektů. Abychom nebyli hned
utaháni velmi dobře formálně připravenými technickými projekty (soláry, atd… )
bylo by dobré hned od začátku se všeho aktivně ujmout – jako přípravu pro práci
v Uhelné platformě.
Co
konkrétně ? Loni na podzim jsme připravili zadání i tým na oblast od Mostu po
Chomutov.
https://architekturakrajeustecka.blogspot.com/2020/12/mezi-mostem-chomutovem.html
Ať by
tuto práci vykonával kdokoli, je nezbytné ji vykonat pokud možno co brzo.
Stejně tak by kraj měl nechat zadat zpracování celého území západní části
Mostecké pánve od Kadaně až po Teplice (Lomy Nástup, ČSA, Vršany, Bílina). Už
teď se cca orientujeme v perspektivách jednotlivých lomů (info zdroj
L.Paroha) Nástup – nejméně problémů, těžba tu asi bude probíhat nejdéle. Místo,
kde by bylo dobré zachovat kontinuitu „znalosti“ těžby. Nepříliš kvalitní uhlí
– výhodné pro elektrárny. Možno i zvažovat místa pro využití technické
(energetické). ČSA a Vršany – ČSA bude uzavřen nejdříve, ale pokud
v horizontu příštích desetiletí a dále bude třeba uhlí, tento lom se patrně
otevře znovu jako první. S celou oblastí mezi Chomutovem, Mostem a Bílinu je
třeba pracovat jako mimořádnou pokud jde o perspektivu osídlení – je tu
mimořádně důležité začít pracovat se samosprávami, rzantně otevírat
participační procesy. Města by se měla propojovat, zároveň bude důležité
prověřovat perspektivy jednotlivých lokalit ve světle úbytku obyvatel. Bude
nezbytné definovat kvalitu osídlení a rozvoje jinak než bezbřehou expanzí. Bude
tu mimořádný požadavek na celkový layout území – rozvržení kde je osídlení
vhodné, kde by naopak nemělo být nikdy a kde by měl být maximální akcent na
krajinu a přírodu. Bílina – obdobně jako předchozí dva lomy.
Ideální
by bylo nechat zpracovat kompletní studii celé oblasti. Pokud náročnost jen
dolu ČSA byla pod 2mil. včetně DPH, zahrnuli-li bychom všechny čtyři doly (včetně
výsypek) dostali bychom se k částce za práci v ceně okolo 6-8 mil.(ještě
k prověření). Práce by měla mít atributy tzv. regionálního plánování pro
potřeby samosprávy – jak jsme se o to pokoušeli v „Infrastrukturní studii Ústí
z pohledu kraje“ viz. např: https://architekturakrajeustecka.blogspot.com/2020/05/regionalni-plan.html
Zadání a realizace této práce je akutní – bez ní kraj nemá
stanoveny možnosti a limity práce s územím, nezná jeho hodnoty a
prostorové kvality. Připravit a zadat by to bylo dobré v režii kraje, aby
i na Uhelné platformě kraj mohl s něčeho vycházet. Odhad termínů -
příprava zadání plus zadání nějakou formou výběrového řízení 3-4 měsíce,
vlastní práce na studii cca 6 měsíců včetně prezentace mezivýstupů (alespoň
dvou). V ideálním případě by výsledky mohly být během podzimu – tyto
výsledky by byly průběžně konfrontovány na Uhelné platformě i by jimi byli
konfrontovány projekty, na které kraj žádá peníze z EU. Vzhledem
k tomu, že krajský IPRÚK v nejlepším případě a nejracionálnější
podobě může začít pracovat až od konce léta, tuto práci bych měl tendenci rozeběhnout
dříve.
Mezi další práce bych řadil ty, ke kterým jsme se dopracovali
že je dobré je zpracovat v této práci: https://www.yumpu.com/cs/document/view/64712927/infrastrukturni-problematika-usti-nad-labem-a-jeho-okoli-z-pohledu-potreb-usteckeho-kraje . Mezi
nejdůležitější lze řadit např. oblast od Řípu po Středohoří, kde se plánuje
inženýrská stavba VRT. Je tam toho třeba řešit a koordinovat daleko více –
propojení Litoměřic, Lovosic, Terezína, silniční spojení D8-Česká Lípa… hodnoty
krajiny. Od Ústí po Středohoří bude potřeba něco podobného. Tam se budeme moci
opřít o spolupráci s Ústím a M.Hausenblasem, který na to bude tlačit.
Ještě je třeba připomenout, že pokud jde o rychlostní
železnice, kraj by měl protěžovat zejména trasu na Most, kde se její realizací
propojení s Prahou zlepší řádově. Ale i zde prosazovat komplexní pohled na
projektovou přípravu, tedy nejen že se jedná o inženýrské dílo.
Důležité by mi také přišlo korigovat krajské projekty, které
jsou chápány jako „pilotní“. Jako např. společenské centrum se sálem
v žateckém trianglu. Jako varianta pro společenské centrum kraje se nabízí
děčínské východní nádraží, které se nyní připravuje, nebo možná daleko spíš
mostecké Repre.
1b)realizační
kroky (tvrdé)
1b1)
Vlastní definování problematiky na půdě KUUK - politické. Paralelně
s otevíráním problematiky směrem ven musí probíhat i vlastní definování
zadání, debaty na úrovni samosprávné reprezentace kraje, příprava statusu,
příprava pozice ve struktuře kraje, úřadu, atd. Tato práce bude zásadní.
Součástí bude i definování požadovaného finančního objemu činnosti kanceláře na
rok.
1b2) Definování
ve vztahu k ostatním odborům a strukturám. Vymezení
vztahu k jednotlivým odborům na KUUKu. Zejména Odboru strategickému, a
Odboru územního plánování a Odboru regionálního rozvoje.
Ze své podstaty by činnost IPRÚKu měla být nejblíže asi
Odboru strategickému, který je v „rukou“ samosprávy. Bude nezbytné prověřit
jejich vyvažování – IPRÚK by mohl být jejich produktivním doplňkem – přípravným
a projektovým.
Odbor územního plánování a stavebního řádu jde tak trochu
„mimo“ – vzhledem k tomu, že je to přenesená činnost státní správy. Bude
ale nezbytné s nimi vyjednat např. další postup pokud půjde o prosazování
výsledků soutěže na Miladu i u standardní agendy např. zadávání územních studií
(viz např. právě na Miladu). Pokud se v bodě posilování zodpovědnosti
samospráv nový stavební zákon nezmění (nevypadá to tak), bude nezbytné
s tímto odborem najít a vyjednat zlepšení těch částí jejich agendy, které
bude chtít samospráva řešit řádově lépe – např. aby veřejné projednávání nebylo
formální, ale aby mělo i obsah a smysl.
Nastavení spolupráce se samosprávami – obcemi a městy. Tam
bych měl tendenci aktivovat především městské architekty, zastupitele pověřené
územním plánem, případně náměstky pro rozvoj.
Nastavování spolupráce s ministerstvy – zejména MMR,
MPO. Jaké jsou „na pořadu dne“ strategické dokumenty, které krajská samospráva
nechce, aby byly jen „úředně šuplíkové“, ale aby byli dokumentem životaschopným.
Ještě jednou restart. Definování spolupráce s důležitými
stakeholdery kraje (doly a fabrikami) – ve smyslu ujištění, že pokud bude kraj
„dobře vědět co chce“, bude hřiště pro jejich činnost (i po těžbě) jasné a
srozumitelné.
1c) časový
harmonogram (orientační)
12.2.2021 termín sepsání podnětů
24.2.2021 projednání zadání a rámcového postupu na radě kraje
Činnost přípravné fáze zahrnující definování předmětu činnosti
směrem dovnitř – představitelům krajské samosprávy (tvrdá), otevření
problematiky na kraji směrem ven k veřejnosti (měkká) – ozvučnou deskou,
aktivace samospráv, městských architektů – celkem odhad 3-5 měsíců.
Podrobné sepisování stanov, definování pozice ve struktuře
kraje a úřadu, projednávání možností kraje, financování – 3-5 měsíců (poběží
souběžně s předchozím bodem).
24.6.2021 odsouhlasení radou kraje pozice, kompetencí, financí
(pro představu - v prvním roce je třeba počítat alespoň s 5-10mil) struktury
IPRÚKu.
24.6.2021 buď k tomuto termínu „jmenování“ výchozího
pracovního týmu IPRÚKu, nebo daleko raději vyhlášení výběrového řízení, které
by trvalo alespoň tři (?) měsíce. Struktura bude s největší
pravděpodobností velmi podobná té, co mají kanceláře architektury města. Viz
např. str. 72 : https://www.yumpu.com/cs/document/read/64711886/krajsky-architekt-o-moznostech-jeho-prace-pro-ustecky-kraj
1.10.2021 idealizovaný počátek práce ústeckého IPRÚKu.
2.
"Srp a kladivo na KÚ ÚK"
2a)
vlastní symboly na fasádě. Přece jen bych doporučoval řešit formou architektonicko-výtvarné soutěže.
Je to drobné a mediálně srozumitelné – proto bych výběr nejlepšího řešení
maximálně otevřel. V zadání by bylo – hledáme adekvátní řešení plochy na
objektu Krajského úřadu v místech, kde je nyní srp a kladivo. Nepředepisoval
bych, že se srp a kladivo „musí“ odstranit, ale že návrh musí prezentovat úřad
jako „demokratickou, otevřenou, progresivní… instituci“, že má reprezentovat
změny, které na kraj v souvislosti s odchodem od uhlí čekají.
V podkladech
by byly velmi přesné technické specifikace jak kamenné stěny, kotvení, tak
statiky. Návrh by měl obsahovat detailní technické řešení včetně odhadu
realizačních nákladů tak, aby šel následně snadno realizovat.
Odhad časový
– příprava podkladů a zadání, přesné definování formy soutěže, minimálně jedna
veřejná debata k problému (ideálně v ICUKu a on line, kde by byl
někdo z UJEPU-prof.Hrubá, Krsek z Ústí, někdo přes realizace
sedmdesátek – kolega prof.Vorlík) – jeden až dva měsíce. Vlastní zpracování
návrhů – dva měsíce. Vyhodnocení návrhů, schválení výsledků radou kraje,
zveřejnění – jeden měsíc. Realizovat by se to mohlo začít od konce léta.
K prověření
by bylo, zda by soutěž musela jít přes ČKA, s organizací bych se obrátil
např. na profesionály zabývajícími se soutěžemi - MOBA – Igor Kovačevič https://www.moba.name/team.php (případně jiné adekvátní týmy - CBA,
MA Loun Radek Janoušek atd. – kolega architekt Kasl z ČKA by asi neuvedl
nikoho jiného).
Pokud by to
byla soutěž, dal bych ceny – 45 000, 30 000, 15 000. Soutěž by to byla do té
míry malá, že by si ji KUUK mohl organizovat i vlastními silami – a jen pod
dohledem Kovačeviče, nebo Janouška viz výše.
I zde by šla
zadat souběžná studie jen několika vybraným subjektům se skicovným např.
25 000. Termíny by byly stejné. Jen bych měl doopravdy tendenci tuto
drobnou věc vzhledem k mimořádnosti společenského přesahu maximálně
otevřít !!!
2b)
veřejné prostory širší vztahy. Viz samostatný podklad (pošlu během týdne).
Určitě je to nutno založit šířeji, než jen řešit vstup do úřadu. Důležitá bude
spolupráce s městem Ústí. Tady bych se už spíš přikláněl k zadáním
několika špičkovým arch. kancelářím metodou tzv. souběžné studie.
V prvním kroku vidím jako nezbytné celé to otevřít
debatami o veřejném prostoru v ICUKu, důležitá bude participace,
nastolování vztahu kraje a města atd… z těchto debat a jednání by také
měla vyjít finanční náročnost celkového řešení. Z mého pohledu se bude
jednat o řešení celého bloku KUUK až po objekt kde je ICUK včetně přilehlých
ulic. Půjde o prověření možnosti vkládání uličních stromořadí – problematika sítí
a hledání celkového konceptu veřejných prostor v centru Ústí. Řešení
zpevněných ploch – zda ponechat nebo radikálně přeřešit, jak piazetta u vstupu,
jak dole pod rampou u bufetu atd… Řešení a invenční přístup k mobiliáři –
piazetta, otázky pobytovosti u brutalistního baráku, práce s vizuálními
symboly kraje, koordinace s probíhající(?) rekonstrukcí obvodového pláště
domu, prověření osvětlení (v podchodu před vstupem jsou lampy a jejich použití podivné),
práce s mobiliářem a drobnou zelení, práce s prapodivnými rohy a
zákoutími bude vyžadovat velmi aktivní spolupráci s majiteli, jejich
provozními schématy atd.. Bude nezbytné předběžně stanovit náklady celkové, protože
by se výsledky soutěže realizovaly po částech. Dle výše uvedeného a náročnosti
se celková cena realizace může pohybovat od 10 – 20mil (pokud by se komplet
měnily povrchy i více). Cena úprav piazetty, drobných úprav parteru, zeleně,
mobiliáře pak cca 2-6mil.
Jak vybrat ty tři až čtyři týmy? Elegantním řešením by bylo
vzít je ze soutěže na náměstí bratří Jandusů, zadání srovnatelné s tím co
chceme okolo KUUKu, kde probíhá dvoukolová soutěž dle regulí ČKA. Jsem
předsedou poroty, soutěž organizuje právě MOBA a Igor Kovačevič. Dorazilo 25
portfolií, vždy s uvedením týmu. Doplnil bych to o ústecký atelier 3+1.
Prověřování procesu a termínů a cen obdobně jako u
předchozího bodu. Můj předběžný předpoklad – příprava zadání, koordinace a
debaty tři měsíce, návrh tři měsíce, měsíc na vyhodnocení, měsíc rezerva.
Celkem minimálně půl roku. Odhad honorářů – předběžně á 70 000,- plus cena
za organizaci pokud by to bylo vedeno externě – odhad 50 000,- plus
zpracování podkladů – existují zaměření (?). Celkem odhad 0,4mil. (až dokončím
podrobnější podklad pošlu Kovačevičovi ke korekci), na část nákladů za soutěž by
mohli přispět další subjekty, které se v širším řešeném území nacházejí –
např. město Ústí. Součástí řešení by měl být i vypoložkovaný výkaz nákladů.
Cena a rozsah soutěže by se finalizoval po prověření
technického stavu území, prioritách jednotlivých aktérů, veřejných debatách a
požadavků na koordinaci zejména s městem Ústí.
2c)
vnitřní veřejné prostory na KÚÚK. Je
propojen s předchozím bodem. Nevím, jestli s ním zadat zároveň, nebo
zadat samostatně. Přijde mi ale, že vlastní příprava bude trvat déle – bude
třeba víc prověřit možnosti a fungování vlastního úřadu - měl bych tendenci
prověřit využití přízemí KUUKu – zejména podatelnu, budník vrátnice a pak i
výlohy a co je za nimi když vystoupáme od náměstí schodištěm vzůhu, tak
v podchodu po levé straně. Právě tam by mohl být „výkladní skříň“
úřadu - u vstupu, ve vazbě na uvažovanou
piazettu. Pokud by do budoucna mohl mít úřad svůj CAMP, zde by bylo ideální
místo pro protoCAMP. Pro ten finální jsem si úvodní úvahu udělal zde: https://architekturakrajeustecka.blogspot.com/2020/01/prezentacni-centrum-usteckeho-kraje.html
Vlastní
prostory po vstupu do úřadu jsou příliš zabarikádované a zasloužili by si
zjednodušit a otevřít. Dtto předprostor do jednacího sálu. Je tu třeba najít
řešení kompenzující nízký strop, málo světla díky mimořádně hluboké dispozici (použití
zrcadla na stropě ?). Tmavošedé sloupy a přemíra různorodých výstavních panelů
tomu také nepřispějí. Otevření předsálí směrem k městu kuřárnou – zde to
buď otevřít, nebo celý tento apendix také radikálně přeřešit.
Má tu někde
být zakrytá Zoubkova plastika se symboly srpu a kladiva – podklady jsem
k tomu zatím nenašel. Začlenit do interiéru, otevřít, řešit podobně jako
srp a kladivo na fasádě úřadu?
Skicovné
bych tu při zadání třem subjektům předběžně viděl na á 30 000,-. Ale jak
uvádím i u jiných bodů – je to ještě k prověření zejména s ohledem
k dosud těžko uchopitelnému rozsahu.
Žádné komentáře:
Okomentovat