Doc. ing. arch. Ondřej Beneš, Ph.D., Sochařská 12, 170 00 Praha 7 - Letná, mail@ondrejbenes.cz


pondělí 20. března 2023

Jak na VRT 03

 

S "překlápěním" zadání Krajinného plánu do podoby Územní studie krajiny jsme pro Středočeský kraj skoro hotovi. Posuďte sami:


Územní studie zpracovaná v souvislosti s projekční přípravou trasy VRT Podřipsko ve Středočeském kraji

1)Cíle u účel pořízení územní studie

Zpracování zadání územní studie je iniciováno proaktivním přístupem samospráv zasažených budoucí trasou vedení VRT Podřipsko. Před vlastním zadáním územní studie bylo zpracováno zadání Krajinného plánu (příloha č.1), které se na úrovni Ministerstva dopravy stalo dokumentem řešícím jeho problémy související s obecně negativním postojem drobných samospráv, pokud jde o výstavbu nadřazené infrastruktury přímo neobsluhující jejich území. Ministerstvo dopravy následně poskytlo finanční prostředky samosprávě Středočeského kraje pro realizaci Územní studie tak, aby se vzniklý dokument v souladu s platnou legislativou mohl stát oficiálně registrovaným neopominutelným podkladem při rozhodování v území.

V rámci řešené Územní studie nebude předmětem zájmu pouze vlastní bezprostřední trasa vedení VRT a další infrastruktury vymezená a definovaná ZUR, ale celá řada problémů souvisejících s komplexním rozvojem a celkovou vizí řešených území. Cílem je rozvržení území tak, aby velké infrastrukturní stavby nebyly vnímány jen jako přítěž území, ale aby jejich začlenění do krajiny bylo jedním z mnoha provázaných opatření směřujících k vyšší kvalitě krajiny a osídlení.

Věcně a obsahově je zadání po jednotlivých oblastech komplexního koncepčního víceoborového přístupu velmi podrobně definováno v „Zadání Krajinného plánu“, který je přílohou č.1. Předpokládáme, že na základě ÚS dojde k upřesnění vymezení typů krajin a jejich cílových charakteristik v zásadách územního rozvoje. Významná bude koordinační úloha ÚS z hlediska důležitých záměrů a systémů v krajině

Řešené území je zásadním způsobem vymezeno hranicí hl.m.Prahy, a hranicí Ústeckého kraje. Vzhledem k tomu, že řešení problematiky způsobem požadovaným po této ÚS není v požadovaném detailu provedeno ani na území hl.m.Prahy ani na území Ústeckého kraje, bude pro zajištění nezbytných souvislostí nutné adekvátně rozpracovat problematiku i mimo území Středočeského kraje. Týká se to i problematiky rozvržení dopravních spojení všech typů dopravy po realizaci VRT.  Současně je třeba uvažovat i plánovanou existenci terminálů VRT mimo území Středočeského kraje, ale v přímé vazbě na řešené území: Roudnice nad Labem a prověřovaného Terminálu Sever.

Krajina pro provozní úsek VRT Podřipsko – tj. mezi Prahou a sjezdem Lovosice (u obce Oleško) - je z pohledu kulturologického popsána v zadání Krajinné studie v textu doc. Hauserové. Krajinná charakteristika území, která je pro územní studii výchozí, je velmi podrobně popsána Dr. Sádlem v témže dokumentu (příloha č.1).

Krajinný plán a jeho zadání, které jsme připravili, „překlápíme“ do podoby tohoto zadání Územní studie. Hlavním účelem je zmírnění dopadů vlivu VRT do území a náprava zásadních nedostatků dálnice D8, zjišťování a analýza těchto nedostatků je jedním z náplně zadávané území studie, to vše ve spolupráci s obcemi a proaktivním způsobem. To je hlavní obsah a smysl zde uvažované ÚS. Z tohoto důvodu je problematika měřítka a rozsahu řešeného území zadávána atypicky. Největší podrobnost bude v návrhovém koridoru VRT, v ochranném pásmu dálnice D8 a dalších infrastruktur – zde bude zpracováno minimálně v měřítku DUR. Předpokládáme, že určité detaily pro ověření bude nezbytné řešit i v měřítcích podrobnějších než je 1:1000, včetně doplnění charakteristických řezů. Bude to zejména v těch místech, kde bude nutné řešit problematiku zapojení tratě VRT, dálnice D8 a další řešené infrastruktury do jemné struktury osídlení a krajiny. Půjde o rozpracování takových prvků, jako jsou protihluková opatření, prostupy krajinou, cestní sítě, stromořadí a doplnění zeleně. Zásadním způsobem nám nepůjde pouze o kvalitní technické řešení, ale o komplexní kvalitu vystavěného prostředí, kvalitu prostoru a kvalitu krajiny.

Účel ÚZEMNÍ studie

Územní studie bude po jejím zpracování, schválení a po její evidenci v registru územně plánovací činnosti využita jako podklad pro rozhodování v území a zároveň jako podklad pro pořizování změn územně plánovací dokumentace:

·        podklad pro vzájemnou koordinaci souvisejících opatření projektované VRT Podřipsko a prověřované VRT Poohří (koridor D201) s úpravami již existující dálnice D8 a jejího plánovaného rozšíření na 3+3, projektovaného Aglomeračního okruhu a přeložky I/9 (koridory D059, D060 a D017), projektovaného Pražského okruhu – stavba 519 na území Středočeského kraje (koridor D001) a křížení I/16 s dálnicí D8 a koridoru D201 

·        podklad (podnět) pro jednotlivé samosprávy sloužící jejich rozvoji

·        podklad k vyhodnocení přínosů a adekvátních řešení případných negativních aspektů vedení VRT a uvedených dopravních infrastruktur v řešeném území, širším kontextu krajiny ve vazbě na metropolitní oblast Prahy a regionu

·        podklad pro modelování dopravy při vyhodnocování změn vyvolaných realizací VRT včetně připravovaných terminálů

·        podklad pro případnou změnu územně plánovací dokumentace

·        podklad pro nutnou změnu územně plánovací dokumentace

·        podklad pro zadání podrobnějších územních studií, případně dílčí územní studie a jejich vzájemnou koordinaci

·        podklad pro realizaci pozemkových úprav

·        stanovení závazných a nezávazných částí řešení územní studie.
U nezávazných částí stanovit obecná kritéria řešení a případně implementovat podmínku prověření využití konkrétních území do územních plánů obcí, např. stanovit podmínku zpracování podrobnějších územních studií. 

 

Cíl studie

Územní studie ověří řešení připravovaných dopravních staveb a jejich soulad s podmínkami ochrany a rozvoje hodnot území, podle (s přihlédnutím ke) kritérií, která v území stanovuje zadání Krajinného plánu.

Územní studie bude předběžně definovat limitní kapacity dotčeného území - území se dlouhodobě potýká s požadavky na výstavbu rozsáhlých logistických a technologických center. S ohledem na krajinu a veřejnou infrastrukturu studie určí cílový potenciál, meze rozvoje území (možné rozšíření a prostorové uspořádání všech typů ploch.) Zároveň bude navrženo vhodné uspořádání prvků veřejné infrastruktury (zejména veřejných prostranství, přírodních prvků, dopravní infrastruktury vč. ploch pro dopravu v klidu a napojení na nadřazenou a ostatní silniční a železniční síť.

Územní studie si proto za cíl klade prověření řešení a splnění následujících úkolů. Bilance těchto řešení a úkolů bude součástí kapitoly Závěr (Shrnutí). Těmito požadovanými řešeními a úkoly jsou:

·        analyzovat koncepci celostátního modelu VRT v kontextu s trasou a možnými úpravami dálnice D8

·        řešit komplexně problematiku krajiny zejména s ohledem k probíhajícím a nastupujícím krizím, například sucho, jak je podrobně popsáno v zadání Krajinného plánu

·        navrhnout prostupnost krajiny, včetně koncepce nových pěších a cyklistických vazeb v území s cílem zlepšit průchodnost územím a redukovat stávající i plánované bariéry v území

·        navrhnout vhodné úpravy na stávající a plánované síti veřejné dopravy v oblasti řešeného území a širších vztahů v území

·        Provést revizi vymezení vhodných kapacit zástavby v řešeném území

·        Revize charakteru zástavby včetně funkčního využití území

·        prověřit napojení již existujících (anebo navrhovaných) logistických hal na železniční sít

·        navrhnout vhodnou koncepci začlenění VRT Podřipsko a prověřované VRT Poohří (koridor D201), úpravy dálnice D8 včetně jejího plánovaného rozšíření na 3+3 pruhy, Aglomeračního okruhu a přeložky I/9 (koridory D059, D060 a D017), Pražského okruhu – stavba 519 na území Středočeského kraje (koridor D001) a křížení I/16 s dálnicí D8 a koridoru D201 do uvažované zástavby a související infrastruktury krajiny

·        navrhnout koncepci přírodních a rekreačních ploch v oblasti a rozhraní obcí s přírodně krajinnými prvky

·        navrhnout kompenzační opatření u již existujících výrobních a skladovacích ploch kolem dálnice D8

·        problematiku lomu Klecany a jeho okolí

·        aktualizovat a doplnit podklady pro pozemkové úpravy

·        ve všech fázích aktivně spolupracovat s dotčenými samosprávami, jakož i soukromými, nebo jinými subjekty nacházející se na území

2)Rozsah řešeného území

Řešené území je definováno zadáním Krajinné studie. Pro takto provedené vymezení je charakteristické, že pro všechny jeho zpracovávané části, odvíjející se od dopravní infrastruktury nebude mít řešené území stejný rozsah.

Pro potřeby zadání územní studie jako nejdůležitější definujeme základní tzv. střední měřítko 1:5000 Dále zde bude podrobnější měřítko (čím blíže k dopravní stavbě) a větší měřítko zasahující více do krajiny. Zadavatel si je vědom nestandardnosti takto definovaného zadání, které ale odpovídá požadavku na řešené souvislosti.

 

 

Základní tzv. střední měřítko 1:5000

Rozsah řešeného území jsme pro možnost jeho dodefinování řešitelem stanovili dvěma liniemi od řešené infrastruktury (odkud se u dopravní infrastruktury tato linie počítá je definováno níže). Předpokládáme, že takto bude na začátku možno pro potřeby výběrového řízení definovat celkovou rozlohu řešeného území, kterou pak v průběhu práce na studii a jejím dopřesňování nebude třeba měnit. První linie vymezující řešené území je 1.5 km na každou stranu od jednotlivé infrastruktury. Území vymezené těmito liniemi bude řešeno vždy. Druhé linie budou dalších 1.5km od těch prvních na obě strany. Polohu druhé linie v kraji si řešitel v rámci své práce, dle problematiky, bude moci měnit a to vždy tak, že řešená plocha zůstane stejná.   

Hrana, od které se u jednotlivých infrastruktur budou výše uvedené linie počítat je definovaná takto:

·        dálnice D8 je v návrhu uvažovaná s rozšířením na 3+3 jako kategorie D33,5. Po připočtení ochranného pásma 100 m na každou stranu tak budou linie vymezující řešené území připočítávány k celkové šířce 233,5 metru.

·        Šíře koridoru D201-VRT Podřipsko a VRT Poohří je definována v platné dokumentaci ZUR.

·        Plánované odbočky VRT Poohří mimo koridor D201 v katastrech obcí Úžice a Ledčice budou jsou uvažovány v šíři územní rezervy 600 m

·        Šíře koridorů D059, D060 a D017 – Aglomerační okruh a přeložka I/9 je definována v platné dokumentaci ZUR.

·        U křížení komunikace I/16 s dálnicí D8 a VRT bude délka řešeného území až do vzdálenosti 3km od těchto infrastruktur na každou stran.  Po připočtení ochranného pásma 50 m na každou stranu tak budou linie vymezující řešené území připočítávány k celkové šířce 109,5metru.

·        Řešené území bude navazovat na již zpracovanou studii řešící problematiku koridoru D001 (krajinářskou a urbanisticko-architektonickou studii stavby Pražského okruhu – SOKP 519)

·        Součástí řešeného území bude i Lom Klecany včetně jeho napojení na nadřazenou dopravní infrastrukturu.

Pobrobnější tzv. velké měřítko

Do největší podobnosti bude řešeno ochranné pásmo dálnice D8 uvažované při rozšíření na 3+3 pruhy (šíře 233.5 metru), koridor D201-VRT Podřipsko a VRT Poohří, plánované odbočky trasy VRT Poohří mimo koridor D201 v katastrech obcí Úžice a Ledčice, koridory D059, D060 a D017 – Aglomerační okruh a přeložka I/9, ochranné pásmo silnice I/16 od křížení s dálnicí D8 nebo koridorem D201 do vzdálenosti 3km od těchto infrastruktur na každou ze stran (šíře 109,5metru) , stavba 519 na území Středočeského kraje (koridor D001) a problematika Lomu Klecany. Podrobnější měřítko územní studie bude odpovídat minimálně měřítku DUR těchto staveb. Předpokládáme, že určité detaily pro ověření bude nezbytné řešit v podrobnějším zobrazení, než je 1:1000. Bude to zejména v těch místech, kde bude nutné velmi jemně řešit problematiku zapojení dopravních staveb do jemné struktury osídlení a krajiny. Půjde o rozpracování takových prvků, jako jsou protihluková opatření, prostupy krajinou, cestní sítě, stromořadí. Zásadním způsobem nám nepůjde pouze o kvalitní technické řešení, ale o komplexní kvalitu vystavěného prostředí, kvalitu prostoru a kvalitu krajiny. Ověřování a hledání toho nejlepšího návrhu je tak nezbytné prověřovat ve větší rozpracovanosti a ve variantách, návrh bude nezbytné doprovodit charakteristickými řezy. Tato problematika je vyvolána zejména projekcí trasy VRT, mnohdy tak bližší specifikaci problému k řešení v rámci územní studie bude možno upřesnit až v dialogu s projekcí VRT – zejména a nejenom doplnění podkladů k VRT Podřipsko a VRT Poohří v rámci koridoru D201 a plánovaných odboček VRT Poohří mimo koridor D201 v katastrech obcí Úžice a Ledčice.

Měřítko zasahující více do krajiny, tzv. malé měřítko

Třetí měřítko bude věnováno kompletní problematice vody, krajiny a její prostupnosti, jak je podrobně definováno v zadání Krajinného plánu. Zde bude řešené území nezbytně daleko širší a bude zasahovat až do povodí jak Labe, tak Vltavy, aby bylo možno vyhodnotit problematiku mj. celého vodního režimu (řešené území se rozšíří na pruh území šíře 20 – 25km podél osy plánované VRT a existující D8). U této problematiky předpokládáme největší měřítko alespoň 1:25000.

 

3)Požadavky na řešení

Analytická část

V rámci územní studie bude zpracována analytická část s hlavními průzkumy a rozbory pro ověření a shrnutí výstupů z územně analytických podkladů a dalších koncepčních dokumentů.

Analýza území bude prováděna včetně známých záměrů infrastrukturních staveb a na podkladě této analýzy bude v Návrhové části územní studie vypracován a předložen vlastní návrh řešení, který může předkládat i případné dílčí opravy v území a případné adaptace předložených řešení sledovaných infrastrukturních staveb a lokalit logistických center a dopravních terminálů.

Analytická část bude zahrnovat sběr a vyhodnocení dat a místní šetření v rozsahu nezbytném pro zpracování návrhu. Podkladem budou Územně analytické podklady případně další podklady a studie, zejména pak vyhodnocení již známých záměrů v širším okolí a jejich možných vlivů na řešené území. Shrnutí z analyzovaných podkladů a doplňujících rešerší bude shrnuto dle následujících kapitol:

000/ Širší vztahy

Po stupních jednotlivých měřítek studie prověří vztahy jednotlivých složek řešené problematiky i k navazujícímu okolí.

100/ Krajina

Studie zhodnotí principy uspořádání krajiny (vývoj, kompozici a strukturu otevřené krajiny). Dále popíše stav krajiny a její současné využití a identifikuje přírodní podmínky významné pro další řešení (geomorfologie, hydrogeologie, klima, fauna a flóra, zemědělský půdní fond). Důležitým aspektem v rámci hodnocení bude míra biodiverzity a přirozené hydrologické a klimatické poměry v území.

200/ Obce

Studie popíše historický vývoj zástavby v řešeném území a propojí ji s charakteristickými typologiemi struktur zástavby, které převažují v přilehlých lokalitách. Budou využity i další údaje o zástavbě důležité pro charakterizaci navazující zástavby.

Zvláštní důraz bude kladen na popis veřejných prostranství, jejich struktury, hierarchie, význam a obecné kvality v navazujících lokalitách.

Strukturu zástavby bude sledována zejména ve vztahu k jejich historické hodnotě a předpokládané koncepci jejich ochrany a rozvoje tak, že se budou rozlišovat kategorie více citlivé vůči rozvoji např. logistických center nebo vůči infrastrukturním stavbám, a pak sídla současného střihu, která umí infrastrukturní novotvary lépe absorbovat.

300/ Využití území

Kapitola využije informace z ÚAP a popíše převažující a další významné způsoby využití území řešeného. Tyto informace budou uvedeny do vztahu ke zjištěným počtům obyvatel přilehlých území a na základě těchto dat budou formulovány hypotézy o současném vztahu místních obyvatel k řešenému území. Půjde i o bilance obyvatel obce a jejich omezení plynoucí ze stavby způsobené přerušením cestní sítě a s tím spojené vyšší náklady na dopravu (km/počet obyvatel) za prací, službami, školstvím, zdravotnictvím a jejich formulace do vývoje obecních (individuálních) nákladů na dopravu (infrastruktura, veřejná doprava), nebo optimalizace vztahů v navazující území.

Kapitola může být doplněna o zjištění z prohlídky místa a fotodokumentaci detailů charakteristických pro řešené území.

400/ Potenciál

Kapitola popíše možnosti využití řešeného území podle platných územních plánů a porovná je s majetkoprávními vztahy v území.

Součástí kapitoly bude také rešerše známých investičních záměrů v území, nebo výsledky participačních procesů.

500/ Krajinná infrastruktura

Kapitola popíše průběh a stav územního systému ekologické stability a zaměří se na hodnocení prostupnosti otevřené krajiny pro zvěř a lidi. Samostatně bude sledována problematika odtokových poměrů.

600/ Dopravní infrastruktura

Kapitola popíše hlavní návaznosti a funkční schémata jednotlivých systémů IAD, VHD a bezmotorové dopravy v řešeném území.

 

700/ Technická infrastruktura

Studie popíše hlavní principy vedení sítí technické infrastruktury v řešeném a navazujícím území s důrazem na nadřazená a přiváděcí vedení.

800/ Veřejná vybavenost

Studie vypíchne hlavní deficity veřejné vybavenosti identifikované v ÚAP v přilehlých zastavěných lokalitách a prověří rozsah komerční vybavenosti v navazujících částech obcí nebo měst.

Shrnutí

Závěry z provedených rešerší budou shrnuty v rámci příslušné části studie. Mohou být prezentovány formou SWOT analýzy či jiné analytické a hodnotící metody dle uvážení zpracovatele. Textově vyjádřené závěry budou zobrazeny také formou shrnujícího analytického výkresu.

Analytická část – výstupy

Výkresy a schémata pro analytickou část budou převážně využívat již zpracované výstupy z ÚAP  a koncepčních dokumentů, ze kterých mohou být vybrána ta nejrelevantnější pro řešené území.

Takto sesbírané podklady budou textově shrnuty v příslušných kapitolách se zaměřením na řešené území. Dále budou provedené rešerše shrnuty do analytického výkresu, který vypíchne hlavní hodnoty v řešeném území a poukáže na významné problémy k řešení, které mohou být předmětem řešení v návrhové části studie či v podrobnější navazující dokumentaci.

Návrhová část

Obecné požadavky

Po zhodnocení analytické části a v souladu s výše uvedenými účely a cíli prověří studie zejména možnosti řešeného území ve vztahu k:

·        rozšíření dálnice D8 na 3+3 a jejího okolí (definované ochranným pásmem 100 m na každou stranu a po rozšíření dálnice D8 na D33,5 – celková šíře koridoru 233.5 m)

·        vedení VRT Podřipsko a Poohří v koridoru D201

·        plánovaným odbočkám VRT Poohří mimo koridor D201 v katastrech obcí Úžice a Ledčice

·        Aglomeračnímu okruhu a přeložky I/9 v koridorech D059, D060 a D017

·        okolí I/16 u křížení s dálnici D8 a koridorem D201 (definované šíří ochranného pásma 50 m na každou stranu a délkou řešeného území až do vzdálenosti 3 km od těchto infrastruktur na každou stran)

·        Pražskému okruhu – stavba 519 na území Středočeského kraje (koridor D001),

·        problematiku Lomu Klecany

·        návrhu kompenzačních opatření u již existujících výrobních a skladovacích ploch kolem dálnice D8

Předpokladem je rozšíření zastavitelného území a revize průběhu rozhraní zastavěné a otevřené krajiny.

Celkové ideové řešení-postup:

Fáze první: Analýzy území, úvodní veřejné plánování spojené s participačními procesy, spolupráce se samosprávami a městskými/obecními architekty. Průzkumy a rozbory doplní údaje obsažené v územně analytických podkladech v rozsahu potřebném pro zpracování návrhu územní studie, na jejich základě projektant aktualizuje problémový výkres a to v rozsahu řešeného území a upřesní problémy k řešení. Pořizovatel vyhradil právo upřesnit po jejich předání (např. do 30 dnů) požadavky na řešení územní studie. Koordinace přístupu se zadavatelem i projektantem dokumentace VRT.

Fáze druhá: Návrh ÚS (vč. koncepce zeleně v měřítku ÚS) v jednotlivých jejích požadovaných měřítcích. Zapracování výsledků projektové činnosti na VRT, koordinace s touto činností, vyhodnocování vzájemného vlivu, návrh řešení včetně jeho projednání.

Fáze třetí: Zapracování připomínek z druhé fáze. Projednání návrhu územní studie s představiteli obcí, veřejné představení návrhu územní studie, organizaci zajistí projektant v součinnosti s pořizovatelem, návrh územní studie bude po dobu 30 dní zveřejněn na úřední desce a způsobem umožňujícím dálkový přístup, na konci této lhůty bude veřejné projednání za účasti projektanta, poté bude stanovena ještě další týdenní lhůta na uplatnění požadavků a na konzultace s dotčenými orgány, sousedními obcemi a tzv. oprávněnými investory. Obdobně bude postupováno i pokud jde o koordinaci s projektovou přípravou VRT.

Fáze čtvrtá: Úprava návrhu územní studie podle výsledků výstupů projednání ze strany obcí a po veřejném představení návrhu, kdy architekt se zavazuje předat pořizovateli upravenou územní studii – finální podoba územní studie bude předána pořizovateli do 30 dnů po předání všech požadavků na úpravu návrhu územní studie po jejím projednání ze strany obcí a po veřejném představení návrhu.

100/ Krajina

Návrh bude dbát na uspořádání krajiny v řešeném území a bude hledat taková řešení, která nebudou vyžadovat nepřiměřené zásahy do modelace terénu. Naopak bude využívat přírodních prvků v území pro vytvoření identifikovatelných míst a pomocí sítě cest a stezek umožní propojení obcí a otevřené krajiny.

Důraz bude kladen na:

·        Principy uspořádání krajiny, kompozice a struktura zastavěné a otevřené krajiny

·        Plochy záborů ZPF

·        Stanovení cílů a principů krajinné infrastruktury v rámci řešeného území a širších vztahů

·        Koncepce nakládání s dešťovými vodami se zohledněním místních hydrologických a geologických poměrů

·        Stanovení krajinného rozhraní při zachování principu plánu, ÚSES a logických návazností zástavby a příměstské a městské krajiny v širších vztazích

·        Územní studie bude navrhovat aleje a další interakční prvky v krajině.

·        Územní studie bude navrhovat zemní valy ke snížení hlukové zátěže a kompenzační zelené pásy k zachytávání škodlivin produkovaných dopravou (včetně emisí mimo výfuk), budou vypočteny navržené přesuny hmot

·        Územní studie bude navrhovat nové vodní prvky v krajině pro zvýšení biodiverzity a koeficientu ekologické stability krajiny (dále jen „KES“).

·        Návrh územní studie bude respektovat charakter krajiny definovaný zadáním Krajinného plánu.  Funkční využití jednotlivých ploch bude respektovat stávající podobu ÚP jednotlivých obcí a sledovat nový jednotný standard zobrazování jevů územního plánování dle novely vyhl. č. 501/2006 Sb., a ve vztahu k platným územním plánům hledat odpovídající ekvivalent dle této sjednocené podoby.

·        Tam kde územní studie bude navrhovat změnu funkčního využití ploch v krajině, bude využívat terminologii dle stavebního zákona, tj. změny plochy v krajině.

·        Územní studie bude do větší podrobnosti upřesňovat vymezení ÚSES a bude vymezovat v souladu s nadřazenou územně plánovací dokumentací (Zásady územního rozvoje Středočeského kraje ve znění platných aktualizací, dále jen „AZÚR“) a v souladu s ÚP jednotlivých obcí po vydání všech účinných změn této územně plánovací dokumentace. ÚS může navrhnout interakční prvky a případně vytipovat místa, kde by mohl být vymezený ÚSES na základě této studie následně korigován.

·        Územní studie bude zobrazovat významné krajinné prvky (dále je „VKP“) a to jak ze zákona, tak vymezené samostatných správním postupem.

·        Z hlediska vodohospodářského budou řešeny plochy s možností zasakování, vymezena budou územní studií prameniště a údolní/potoční nivy a mohou být navrženy revitalizace vodních ploch a toků. (zde velmi podrobně doplnit ze zadání Krajinářské studie).

200/ Obce

Bude zpracován návrh péče o kvalitu vystavěného prostředí a jeho případný rozvoj, tam kde to bude nutné nebo účelné. Návrh bude reflektovat snahu obcí snižovat své nároky na spotřebu zdrojů a bude proto volit koncentrovanou zástavbu s odpovídající hustotou v rámci charakteru obce a významu místa. Navrhované plochy pro zástavbu nebudou vytvářet izolované areály a budou plynule navazovat na zastavěné území existujícího vystavěné prostředí.

Dimenze veřejných prostranství budou navrhovány tak, aby umožnily řešení všech infrastrukturních požadavků na současnou obec a nabízely příjemná prostranství s lidským měřítkem.

Zvláštní důraz bude kladen na:

·        Potlačení a eliminace bariér v řešeném území

·        Hlavní kompoziční principy urbánního rozvoje

·        Strukturální a hmotové uspořádání

·        Stanovení parametrů pro zastavitelnost dle jejich navržené velikosti a požadavků na strukturu a intenzitu zástavby

·        Koncepce a hierarchizace veřejných prostranství

·        Z hlediska ochrany veřejného zdraví musí být návrhem řešení územní studie zajištěno nepřekročení max. přípustné hladiny hluku v chráněných vnitřních a venkovních prostorech staveb a venkovních prostorech, z hlediska požární ochrany musí být zajištěno dodržení všech platných předpisů vč. krizového plánu Středočeského kraje a krizových plánů měst, nicméně konkrétně ÚS nebude navrhovat jednotlivé stavby

·        Z hlediska civilní ochrany bude postupováno přiměřeně dle ustanovení vyhlášky 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva, v podrobnosti odpovídající územní studie, bude uvedeno, že závazné řešení požadavků CO bude předmětem závazných územních plánů.

300/ Využití území

Návrh určí převažující funkční využití pro jednotlivé navržené funkční bloky a stanoví významné oblasti pro podrobnější členění funkčního využití. 

400/ Potenciál

·        Promítnutí návrhu do mapy majetkoprávních vztahů

·        Bilance jednotlivých tipů ploch, podíl bydlení a nebytového využití

·        Bilance a návrh řešení potenciálu a využití území v nově vzniklých enklávách a segmentech krajiny ve vazbě na dopravní stavby, např. v prostorech mezi tělesy dopravních staveb na úsecích, kde jsou v souběhu.

500/ Krajinná infrastruktura

Studie navrhne nutné revize územního systému ekologické stability a návrh na jeho případné doplnění.

600/ Dopravní infrastruktura

Řešitelský tým bude v úzkém kontaktu s dodavatelem DUR a týmem Správy Železnic, který bude navrhovat umístění trasy VRT Podřipsko a Poohří v koridoru D201 a plánované odbočky VRT Poohří mimo koridor D201 v katastrech obcí Úžice a Ledčice v rámci řešeného území a další nedílné součásti návrhu železniční infrastruktury:

·        Prověření propojky VRT Podřipsko na trať 070 

·        Prověření 2 + 2 koleje (2 rychlé koleje pro VRT Podřipsko a 2 pomalé koleje pro Regionální dopravu) na výjezdu z Prahy, tyto 2 koleje pro regionální dopravu vedeny v současném návrhovém koridoru a v souběhu s VRT Podřipsko 

·        Prověření terminálu pro regionální dopravu na územní Středočeského kraje 

·        Prověřovaný VRT Terminál Sever

Zároveň však v rámci studie řešitelský tým na umístění terminálu VRT bude navazovat předběžným návrhem umístění infrastruktury pro další módy dopravy:

·        Územní studie bude vymezovat stavby dopravní infrastruktury v členění na silniční, železniční, vodní, letecká. Železniční dopravní infrastruktura bude v územní studii členěna na VRT a regionální spoje. Silniční dopravní infrastruktura bude v souladu s návrhem ÚP dělena na plochy dálnice, silnice I./II./III. třídy, místní komunikace, obslužné a účelové komunikace, cyklostezky. Územní studie může navrhnout doplnění systému cyklostezek

·        Návrh systému cestní sítě pro aktivní dopravu (vč. Případných konstrukcí) v souladu se schválenými strategiemi

·        Principy napojení na cestní síť pro pěší a cyklisty v území, stávající i plánovanou dle systému cyklotras, či návrh na doplnění/revizi systému

 

Řešitelský tým dále:

·        Prověří a vyhodnotí možnosti, zejména pak nároky a benefity, které by mohly vzejít z obnovy, úpravy anebo doplnění regionálních železničních tratí,

·        prověří a případně aktualizuje dopravní schéma regionální hromadné dopravy v souvislosti s předkládanými záměry,

·        předloží a posoudí vliv prověřovaných staveb a míru očekávaných rizik a přínosů které se promítnou do běžné dojížďkové vzdálenosti a kapacit (limitů intenzit) stávající dopravní sítě a vyvolaných investic na silniční síti

 

Součástí návrhu je i řešení souvislostí silniční infrastruktury:

·        rozšíření dálnice D8 na 3+3 v kategorii D33.5 a jejího okolí

·        Aglomeračnímu okruhu a přeložky I/9 v koridorech D059, D060 a D017

·        I/16 do vzdálenosti 3km od křížení s dálnicí D8 nebo koridorem D201 na každou ze stran

·        provázanost řešeného území s koridorem D001.

·        existujících výrobních a skladovacích ploch kolem dálnice D8 a lomu Klecany

700/ Technická infrastruktura

Součástí řešení musí být přístup k řešení již existujících vedení technické infrastruktury, kterými se rozumí především:

·        Celková koordinace řešení přeložek sítí technické infrastruktury vyvolaná změnami v území,

·        zajištění kapacit územních rezerv a adaptace území pro výhledové investice do technické infrastruktury,

·        prověření řešení a případně koordinace řešení odvodnění zamýšlených dopravních staveb s řešením Krajinné infrastruktury (se Zelenou infrastrukturou) a rekreačním potenciálem řešeného území.

Odhad nároků na potřeby jednotlivých oborů technické infrastruktury - vypočteno na základě předpokládaného počtu obyvatel a pracujících.

Jako veřejně prospěšné stavby technické infrastruktury – vodohospodářské budou řešeny např. poldry, retenční nádrž řešící splachy z dálnice, apod.

800/ Veřejná vybavenost

Bilance nároků na zařízení a plochy veřejné vybavenosti

Jako veřejně prospěšná opatření s možností vyvlastnění budou vymezeny pouze ty stavby a záměry, které nejsou obsaženy ve stávajících ÚP nebo v jeho změnách a návrh územní studie je vytipuje jako vhodné pro některou z příštích změn ÚP (např. komunikace, ÚSES bez interakčních prvků, protipovodňová opatření, např. suché nebo částečně zavodněné poldry).

Jako nové veřejně prospěšné stavby a opatření s možností uplatnění předkupního práva pro obce budou vymezeny pouze veřejná prostranství a případně veřejně prospěšné stavby občanského vybavení, které doposud nejsou v platné ÚPD takto vymezeny.

4)Požadavky na formu obsahu a uspořádání textové a grafické části územní studie krajiny

Doplňující průzkumy a rozbory (Analytická část)

Textová část bude členěna následujícím způsobem:

a) Stanovení cílové vize krajiny

b) Návrh ochrany a rozvoje hodnot krajiny a využití krajinných potenciálů

c) Návrh řešení potřeb člověka v krajině

d) Návrh řešení problémů, snižování ohrožení a předcházení rizikům v krajině

e) Členění území na krajinné okrsky, pro něž se stanoví: Rámcové podmínky využití a rámcová doporučení pro opatření

f) Závěr

Závěr bude vždy obsahovat:

·        Souhrnné doporučení pro zohlednění návrhu v územně plánovací dokumentaci, včetně návrhů změn stávající územně plánovací dokumentace

·        Souhrnné doporučení pro zohlednění návrhu při činnosti orgánů veřejné správy a dalších subjektů

·        Přehled jevů doporučených k doplnění do územně analytických podkladů

·        Souhrnné doporučení pro řešení územních problémů, které nelze vyřešit v rozsahu a podrobnosti ÚSK. Všechny části závěru budou doplněny odůvodněním

·        Souhrnný přehled prověřovaných stavebních celků, resp. předkládaných investičních celků do infrastruktury, s uvedením jejich hlavních charakteristik (např. zadavatel, objem (rozsah), náklady, časový horizont realizace, postup případné etapizace, nebo uvedení podmiňujících investic alt., legislativních kroků, etc.). 

·        Evidence nutných a zpracovatelem doporučených dalších souvisejících investic a opatření v území, které nejsou uvedeny mezi podklady a jejichž potřeba byla zajištěna a odůvodněna v průběhu zpracování této územní studie.

Obsah výkresové části:

1)      Výkres krajiny, m 1: 25 000, řešení typů krajin, zakreslení kompozičních os, typických pohledů a vedut, rozliv stoleté vody, geomorfologie terénu, krajinný pokryv, ZPF, ostatní významně liniové stavby, etc. (Za úvahu možná stojí hledat u každého výkresu seznam požadovaných jevů, které budou povinným minimem zobrazení. A zároveň úkol, pokud jasně nevyplývá z názvu výkresu, a shrnutí zodpovězení tohoto úkolu v textové části.)

2)      Struktura území, m 1 : 5 000, zastavěné území, obytné okrsky, výrobní skladové a jiné areály včetně záměrů na jejich rozvoj, připravované dopravní stavby vyznačené obrysem hranice zemních valů nebo zářezů, ostatní (nedopravní) zdroje hygienické zátěže, citlivá území dochované krajiny s hodnotným členění území, lokality s dochovanou historickou nebo jinak hodnotnou urbanistickou strukturou, nivy vodních toků, lesní celky nebo plochy s prokazatelně uspokojivým stupněm ekologické stability, místa k řešení, která nejsou adekvátně řešena příslušným územním plánem, základní funkční indexy obcí nebo sídelních celků odkazující k převládající funkci a míře vybavenosti, kvalitě veřejných prostranství, plus zvolený index stability toho kterého sídla. (tento výkres by měl být navzdory datům, která nese přehledný a možná by bylo výhodné jej sloučit s Hlavním analytickým výkresem)

3)      Koordinační výkres, m 1: 5 000, výkres zpracovaných záměrů nad koordinačními výkresy územních plánů obcí s vyznačením základních střetů, příležitostí, problémů, lokálních hodnot

4)      Výkres veřejného zdraví, m 1: 5 000 ohrožení veřejného zdraví hlukem, přehled stávajících a navrhovaných opatření protihlukové stěny, valy, výškopis řešeného území a další včetně vyhodnocení efektivity a potřeby protihlukových opatření etc. Vyznačit stávající obytná území, rozvojové lokality (včetně pozic logistických center) a posoudit jejich ohrožení, vliv na cenu nemovitostí.

5)      Zelená infrastruktura, m 1: 10 000, ÚSES, interakční prvky, prostupnost krajiny, hydrologie etc. (koresponduje s krajinnou infrastrukturou a prvky krajiny dle požadavků na krajinu 100/).

6)      Technická infrastruktura, m 1: 10 000 (alt. sloučit do jednoho se zelenou infr.)

7)      Dopravní infrastruktura, m 1: 10 000, analýza stavu veřejné individuální automobilové, pěší prostupnosti po realizaci dopravních staveb v území včetně hodnocení

8)      Hlavní analytický výkres, m 1: 10 000, (očištěný koordinační výkres) shrnutí hlavních bodů SWOT v řešeném území, plus identifikace provázanosti a potřeb s navazujícím územím

Dle potřeby lze grafickou část doplnit dalšími výkresy a schématy

Návrh územní studie

Textová část bude členěna následujícím způsobem:

a) Stanovení cílové vize krajiny

b) Návrh ochrany a rozvoje hodnot krajiny a využití krajinných potenciálů

c) Návrh řešení potřeb člověka v krajině

d) Návrh řešení problémů, snižování ohrožení a předcházení rizikům v krajině

e) Členění území na krajinné okrsky, pro něž se stanoví:

o Rámcové podmínky využití

o Rámcová doporučení pro opatření

f) Závěr

Závěr bude vždy obsahovat:

·        Souhrnné doporučení pro zohlednění návrhu v územně plánovací dokumentaci, včetně návrhů změn stávající územně plánovací dokumentace

·        Souhrnné doporučení pro zohlednění návrhu při činnosti orgánů veřejné správy a dalších subjektů

·        Přehled jevů doporučených k doplnění do územně analytických podkladů

·        Souhrnné doporučení pro řešení územních problémů, které nelze vyřešit v rozsahu a podrobnosti ÚSK

·        Předpokládaná ekonomická a časová dotace jednotlivých stavebních celků prověřovaných území studií

·        Bilance úspor a vícenákladů z veřejných zdrojů při řešení staveb v koordinaci nebo při zohlednění optimalizace řešení a postupů

Všechny části závěru budou doplněny odůvodněním

Grafická část bude obsahovat:

Předkládá řešení územní studie včetně potenciálních úprav na dopravní síti vzešlých na podkladě zjištění (a podle výsledků projednání s DOSS) z analytické části. Součástí řešení je návrh předkládaných dopravních staveb, s možností návrhu dílčí optimalizace řešení, řešení detailů území v souběhu hlavních dopravních tras liniových staveb D8 a VRT, potřeba zajištění eliminace střetů s hodnotami krajiny, přírody, civilizačními nebo kulturními hodnotami včetně urbánní struktury a podmínkami veřejného zdraví. Dalším kritériem řešení je ověřit racionální dopravní schéma zejména veřejné dopravy v území a v širších vztazích. Požadavky na změny územních plánů. Podněty k prověření území dílčími studiemi. Prověření a zajištění vybraných detailů řešení území zejména v konkrétních řezopohledech.

1)Koordinační výkres-návrh, m 1: 5 000, včetně ploch navrhovaných ke změně v územních plánech obcí. Výkres bude obsahovat také zpřesněné vymezení typů krajin, členění území na krajinné okrsky, graficky zobrazitelné součásti návrhu ochrany a rozvoje hodnot krajiny a využití krajinných potenciálů, graficky zobrazitelné součásti návrhu řešení potřeb člověka v krajině, graficky zobrazitelné součásti návrhu řešení problémů, snižování ohrožení a předcházení rizikům v krajině, graficky zobrazitelné součásti rámcových podmínek využití, graficky zobrazitelné součásti rámcových doporučení pro opatření.  

 

2)Výkres veřejného zdraví-návrh, m 1: 10 000, úpravy nivelity dopravních staveb a úpravy staveb a opatření zajišťujících odhlučnění

3)Zelená infrastruktura-návrh, m 1: 10 000

4)Technická infrastruktura-návrh, m 1: 10 000

5)Dopravní infrastruktura-schéma, návrh, m 1: 25 000 (IAD, hromadná doprava (silniční, železniční), individuální rekreační doprava v krajině

6)Hlavní návrhový výkres, m 1: 10 000, Zobrazované jevy: návrhy pro pozemkové úpravy, VPS, VPO, plochy asanací, závazné plochy změn do územních pánů obcí, vyznačení ploch pro zajištění územních studií, zásadní dopravní a migrační propojení včetně prvků zeleně a další např. vodohospodářská opatření, která nejsou zároveň VPS nebo VPO.   

7)Zákres do leteckých orto foto snímků území, m 1: 5 000

8)Detaily, řezy a řezopohledy, m 1: 500, 1 000, řezopohledy ve vybraných konkrétních místech

9)Perspektiva (vizualizace), nebo axonometrie vybraných lokalit, vybraných pohledů vždy adekvátně problematice a jednotlivým měřítkům podrobnosti

Poznámka: jednotlivá měřítka budou strukturována do tří celků (jak bylo definováno výše) ve vazbě na vzdálenost od:

·        koridorů D001, D017, D059, D060 a D201

·        ochranných pásem dálnice D8 v připravované šíři D33.5 a silnice I/16 do vzdálenosti 3km od křížení s dálnicí D8 nebo koridorem D201 na každou ze stran

·        pro měřítko 1:10000 platí stejné vymezení území jako u měřítka 1:5000

Dle potřeby lze grafickou část doplnit dalšími výkresy a schématy.

5)Další požadavky

Příprava a projednávání této územní studie bude v souladu s procesem a výsledky participačních procesů a to jak těch přímo souvisejících s projekcí VRT, tak s těmi přímo souvisejícími s touto územní studií.

Pro účely související s přípravou, zadáním, vyhodnocováním postupu i výsledků práce na této Územní studii bude na půdě úřadu Středočeského kraje vytvořen expertní tým.  

Podklady:

Mapové podklady 1. ZABAGED polohopis (SHP) 2. ZABAGED výškopis (SHP), DMR 5G (SHP) 3. DMP 1G 4. Ortofotomapa od ČÚZK 5. Základní mapa odvozená 1 : 10 000 (ZM10) ÚPP+ÚPD 1. Územně analytické podklady Ústeckého kraje (SHP) 2. Územně analytické podklady Středočeského kraje (SHP) 3. Územně analytické podklady dotčených SO ORP (SHP) 4. ZÚR Středočeského kraje (SHP) 5. ZÚR Ústeckého kraje (SHP) 6. Platné územní plány všech obcí v řešeném území, minimálně v rozsahu hlavních výkresů (PDF nebo JPG, optimálně pak také SHP)

Ostatní 1. Plány/generely ÚSES (PDF nebo JPG, optimálně pak také SHP) Podklady k VRT 1. Výsledná trasa VRT (SHP/DGN/DWG) 2. Studie proveditelnosti VRT Praha – ÚNL – Drážďany (PDF) 3. Detailní studie terminálu VRT Roudnice nad Labem (PDF) 4. Studie montážních základen VRT (umístění, velikost) (PDF) 5. Dopravní model spádovosti k terminálům VRT (kolik lidí bude spádovat k terminálům VRT) (PDF) 6. Manuál VRT pro dokumentaci pro územní rozhodnutí (PDF)

 

Jako součást práce na této Území studii bude vytvořen manuál její použití, kde bude stanoveno:

·        jaké informace primárně budou sloužit pro investory

o   Ředitelství silnic a dálnic

o   Správa Železnic

o   Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje

 

Budou vytvořeny tzv. karty obcí, aby si přehledně mohli dohledat informace jen pro ně.

 


Žádné komentáře:

Okomentovat