S "překlápěním" zadání Krajinného plánu do podoby Územní studie krajiny jsme pro Středočeský kraj skoro hotovi. Posuďte sami:
Územní studie zpracovaná
v souvislosti s projekční přípravou trasy VRT Podřipsko ve Středočeském
kraji
1)Cíle u účel pořízení územní studie
Zpracování zadání územní studie
je iniciováno proaktivním přístupem samospráv zasažených budoucí trasou vedení
VRT Podřipsko. Před vlastním zadáním územní studie bylo zpracováno zadání
Krajinného plánu (příloha č.1), které se na úrovni Ministerstva dopravy stalo
dokumentem řešícím jeho problémy související s obecně negativním postojem
drobných samospráv, pokud jde o výstavbu nadřazené infrastruktury přímo
neobsluhující jejich území. Ministerstvo dopravy následně poskytlo finanční
prostředky samosprávě Středočeského kraje pro realizaci Územní studie tak, aby
se vzniklý dokument v souladu s platnou legislativou mohl stát
oficiálně registrovaným neopominutelným podkladem při rozhodování v území.
V rámci řešené Územní studie
nebude předmětem zájmu pouze vlastní bezprostřední trasa vedení VRT a další
infrastruktury vymezená a definovaná ZUR, ale celá řada problémů souvisejících
s komplexním rozvojem a celkovou vizí řešených území. Cílem je rozvržení
území tak, aby velké infrastrukturní stavby nebyly vnímány jen jako přítěž
území, ale aby jejich začlenění do krajiny bylo jedním z mnoha provázaných
opatření směřujících k vyšší kvalitě krajiny a osídlení.
Věcně a obsahově je zadání po
jednotlivých oblastech komplexního koncepčního víceoborového přístupu velmi
podrobně definováno v „Zadání Krajinného plánu“, který je přílohou č.1. Předpokládáme,
že na základě ÚS dojde k upřesnění vymezení typů krajin a jejich cílových
charakteristik v zásadách územního rozvoje. Významná bude koordinační úloha ÚS
z hlediska důležitých záměrů a systémů v krajině
Řešené území je zásadním způsobem
vymezeno hranicí hl.m.Prahy, a hranicí Ústeckého kraje. Vzhledem
k tomu, že řešení problematiky způsobem požadovaným po této ÚS není
v požadovaném detailu provedeno ani na území hl.m.Prahy ani na území
Ústeckého kraje, bude pro zajištění nezbytných souvislostí nutné adekvátně
rozpracovat problematiku i mimo území Středočeského kraje. Týká se to i
problematiky rozvržení dopravních spojení všech typů dopravy po realizaci VRT. Současně je třeba uvažovat i plánovanou existenci
terminálů VRT mimo území Středočeského kraje, ale v přímé vazbě na řešené
území: Roudnice nad Labem a prověřovaného Terminálu Sever.
Krajina pro provozní úsek VRT
Podřipsko – tj. mezi Prahou a sjezdem Lovosice (u obce Oleško) - je
z pohledu kulturologického popsána v zadání Krajinné studie
v textu doc. Hauserové. Krajinná charakteristika území, která je pro
územní studii výchozí, je velmi podrobně popsána Dr. Sádlem v témže
dokumentu (příloha č.1).
Krajinný plán a jeho zadání, které
jsme připravili, „překlápíme“ do podoby tohoto zadání Územní studie. Hlavním
účelem je zmírnění dopadů vlivu VRT do území a náprava zásadních nedostatků
dálnice D8, zjišťování a analýza těchto nedostatků je jedním z náplně
zadávané území studie, to vše ve spolupráci s obcemi a proaktivním
způsobem. To je hlavní obsah a smysl zde uvažované ÚS. Z tohoto důvodu je
problematika měřítka a rozsahu řešeného území zadávána atypicky. Největší
podrobnost bude v návrhovém koridoru VRT, v ochranném pásmu dálnice D8
a dalších infrastruktur – zde bude zpracováno minimálně v měřítku DUR. Předpokládáme,
že určité detaily pro ověření bude nezbytné řešit i v měřítcích
podrobnějších než je 1:1000, včetně doplnění charakteristických řezů. Bude to
zejména v těch místech, kde bude nutné řešit problematiku zapojení tratě
VRT, dálnice D8 a další řešené infrastruktury do jemné struktury osídlení a
krajiny. Půjde o rozpracování takových prvků, jako jsou protihluková opatření,
prostupy krajinou, cestní sítě, stromořadí a doplnění zeleně. Zásadním způsobem
nám nepůjde pouze o kvalitní technické řešení, ale o komplexní kvalitu
vystavěného prostředí, kvalitu prostoru a kvalitu krajiny.
Účel ÚZEMNÍ studie
Územní studie bude po jejím zpracování, schválení a po její evidenci
v registru územně plánovací činnosti využita jako podklad pro rozhodování
v území a zároveň jako podklad pro pořizování změn územně plánovací
dokumentace:
·
podklad
pro vzájemnou koordinaci souvisejících opatření projektované VRT Podřipsko a
prověřované VRT Poohří (koridor D201) s úpravami již existující dálnice D8
a jejího plánovaného rozšíření na 3+3, projektovaného Aglomeračního okruhu a
přeložky I/9 (koridory D059, D060 a D017), projektovaného Pražského okruhu –
stavba 519 na území Středočeského kraje (koridor D001) a křížení I/16
s dálnicí D8 a koridoru D201
·
podklad
(podnět) pro jednotlivé samosprávy sloužící jejich rozvoji
·
podklad k
vyhodnocení přínosů a adekvátních řešení případných negativních aspektů vedení VRT
a uvedených dopravních infrastruktur v řešeném území, širším kontextu krajiny
ve vazbě na metropolitní oblast Prahy a regionu
·
podklad
pro modelování dopravy při vyhodnocování změn vyvolaných realizací VRT včetně
připravovaných terminálů
·
podklad
pro případnou změnu územně plánovací dokumentace
·
podklad
pro nutnou změnu územně plánovací
dokumentace
·
podklad
pro zadání podrobnějších územních studií, případně dílčí územní studie a jejich
vzájemnou koordinaci
·
podklad
pro realizaci pozemkových úprav
·
stanovení
závazných a nezávazných částí řešení územní studie.
U nezávazných částí stanovit obecná
kritéria řešení a případně implementovat podmínku prověření využití konkrétních
území do územních plánů obcí, např. stanovit podmínku zpracování podrobnějších
územních studií.
Cíl studie
Územní studie ověří řešení připravovaných dopravních staveb a jejich soulad
s podmínkami ochrany a rozvoje hodnot území, podle (s přihlédnutím ke)
kritérií, která v území stanovuje zadání Krajinného plánu.
Územní studie bude předběžně definovat limitní kapacity dotčeného území - území
se dlouhodobě potýká s požadavky na výstavbu rozsáhlých logistických a
technologických center. S ohledem na krajinu a veřejnou infrastrukturu
studie určí cílový potenciál, meze rozvoje území (možné rozšíření a prostorové
uspořádání všech typů ploch.) Zároveň bude navrženo vhodné uspořádání prvků
veřejné infrastruktury (zejména veřejných prostranství, přírodních prvků,
dopravní infrastruktury vč. ploch pro dopravu v klidu a napojení na
nadřazenou a ostatní silniční a železniční síť.
Územní studie si proto za cíl klade prověření řešení a splnění
následujících úkolů. Bilance těchto řešení a úkolů bude součástí kapitoly Závěr
(Shrnutí). Těmito požadovanými řešeními a úkoly jsou:
·
analyzovat
koncepci celostátního modelu VRT v kontextu s trasou a možnými úpravami
dálnice D8
·
řešit
komplexně problematiku krajiny zejména s ohledem k probíhajícím a
nastupujícím krizím, například sucho, jak je podrobně popsáno v zadání
Krajinného plánu
·
navrhnout prostupnost
krajiny, včetně koncepce nových pěších a cyklistických vazeb v území s cílem
zlepšit průchodnost územím a redukovat stávající i plánované bariéry
v území
·
navrhnout
vhodné úpravy na stávající a plánované síti veřejné dopravy v oblasti řešeného
území a širších vztahů v území
·
Provést
revizi vymezení vhodných kapacit zástavby v řešeném území
·
Revize charakteru zástavby včetně funkčního využití území
·
prověřit
napojení již existujících (anebo navrhovaných) logistických hal na železniční
sít
·
navrhnout
vhodnou koncepci začlenění VRT Podřipsko a prověřované VRT Poohří (koridor
D201), úpravy dálnice D8 včetně jejího plánovaného rozšíření na 3+3 pruhy, Aglomeračního
okruhu a přeložky I/9 (koridory D059, D060 a D017), Pražského okruhu – stavba
519 na území Středočeského kraje (koridor D001) a křížení I/16 s dálnicí
D8 a koridoru D201 do uvažované zástavby a související infrastruktury krajiny
·
navrhnout
koncepci přírodních a rekreačních ploch v oblasti a rozhraní obcí s přírodně
krajinnými prvky
·
navrhnout
kompenzační opatření u již existujících výrobních a skladovacích ploch kolem
dálnice D8
·
problematiku
lomu Klecany a jeho okolí
·
aktualizovat a doplnit podklady pro pozemkové úpravy
·
ve všech
fázích aktivně spolupracovat s dotčenými samosprávami, jakož i soukromými,
nebo jinými subjekty nacházející se na území
2)Rozsah řešeného území
Řešené území je definováno
zadáním Krajinné studie. Pro takto provedené vymezení je charakteristické, že
pro všechny jeho zpracovávané části, odvíjející se od dopravní infrastruktury
nebude mít řešené území stejný rozsah.
Pro potřeby zadání územní studie
jako nejdůležitější definujeme základní tzv. střední měřítko 1:5000 Dále
zde bude podrobnější měřítko (čím blíže k dopravní stavbě) a větší měřítko
zasahující více do krajiny. Zadavatel si je vědom nestandardnosti takto
definovaného zadání, které ale odpovídá požadavku na řešené souvislosti.
Základní tzv. střední měřítko
1:5000
Rozsah řešeného území jsme pro
možnost jeho dodefinování řešitelem stanovili dvěma liniemi od řešené
infrastruktury (odkud se u dopravní infrastruktury tato linie počítá je
definováno níže). Předpokládáme, že takto bude na začátku možno pro potřeby
výběrového řízení definovat celkovou rozlohu řešeného území, kterou pak
v průběhu práce na studii a jejím dopřesňování nebude třeba měnit. První linie
vymezující řešené území je 1.5 km na každou stranu od jednotlivé infrastruktury.
Území vymezené těmito liniemi bude řešeno vždy. Druhé linie budou dalších 1.5km
od těch prvních na obě strany. Polohu druhé linie v kraji si řešitel v rámci
své práce, dle problematiky, bude moci měnit a to vždy tak, že řešená plocha
zůstane stejná.
Hrana, od které se u jednotlivých
infrastruktur budou výše uvedené linie počítat je definovaná takto:
·
dálnice D8 je v návrhu uvažovaná
s rozšířením na 3+3 jako kategorie D33,5. Po připočtení ochranného pásma
100 m na každou stranu tak budou linie vymezující řešené území připočítávány k
celkové šířce 233,5 metru.
·
Šíře koridoru D201-VRT Podřipsko a VRT Poohří je
definována v platné dokumentaci ZUR.
·
Plánované odbočky VRT Poohří mimo koridor D201 v
katastrech obcí Úžice a Ledčice budou jsou uvažovány v šíři územní rezervy
600 m
·
Šíře koridorů D059, D060 a D017 – Aglomerační okruh a přeložka I/9 je definována
v platné dokumentaci ZUR.
·
U křížení komunikace I/16 s dálnicí D8 a
VRT bude délka řešeného území až do vzdálenosti 3km od těchto infrastruktur na
každou stran. Po připočtení ochranného
pásma 50 m na každou stranu tak budou linie vymezující řešené území
připočítávány k celkové šířce 109,5metru.
·
Řešené území bude navazovat na již zpracovanou studii
řešící problematiku koridoru D001 (krajinářskou a urbanisticko-architektonickou
studii stavby Pražského okruhu – SOKP 519)
·
Součástí řešeného území bude i Lom Klecany
včetně jeho napojení na nadřazenou dopravní infrastrukturu.
Pobrobnější tzv. velké měřítko
Do největší podobnosti bude řešeno
ochranné pásmo dálnice D8 uvažované při rozšíření na 3+3 pruhy (šíře 233.5
metru), koridor D201-VRT Podřipsko a VRT Poohří, plánované odbočky trasy VRT
Poohří mimo koridor D201 v katastrech obcí Úžice a Ledčice, koridory D059, D060 a D017 – Aglomerační okruh a
přeložka I/9, ochranné pásmo silnice I/16 od křížení s dálnicí D8 nebo
koridorem D201 do vzdálenosti 3km od těchto infrastruktur na každou ze stran
(šíře 109,5metru) , stavba 519 na území
Středočeského kraje (koridor D001) a problematika Lomu Klecany. Podrobnější
měřítko územní studie bude odpovídat minimálně měřítku DUR těchto staveb.
Předpokládáme, že určité detaily pro ověření bude nezbytné řešit v podrobnějším
zobrazení, než je 1:1000. Bude to zejména v těch místech, kde bude nutné
velmi jemně řešit problematiku zapojení dopravních staveb do jemné struktury
osídlení a krajiny. Půjde o rozpracování takových prvků, jako jsou protihluková
opatření, prostupy krajinou, cestní sítě, stromořadí. Zásadním způsobem nám
nepůjde pouze o kvalitní technické řešení, ale o komplexní kvalitu vystavěného
prostředí, kvalitu prostoru a kvalitu krajiny. Ověřování a hledání toho
nejlepšího návrhu je tak nezbytné prověřovat ve větší rozpracovanosti a ve
variantách, návrh bude nezbytné doprovodit charakteristickými řezy. Tato
problematika je vyvolána zejména projekcí trasy VRT, mnohdy tak bližší
specifikaci problému k řešení v rámci územní studie bude možno
upřesnit až v dialogu s projekcí VRT – zejména a nejenom doplnění
podkladů k VRT Podřipsko a VRT Poohří v rámci koridoru D201 a plánovaných
odboček VRT Poohří mimo koridor D201 v katastrech obcí Úžice a Ledčice.
Měřítko zasahující více do
krajiny, tzv. malé měřítko
Třetí měřítko bude věnováno
kompletní problematice vody, krajiny a její prostupnosti, jak je podrobně
definováno v zadání Krajinného plánu. Zde bude řešené území nezbytně
daleko širší a bude zasahovat až do povodí jak Labe, tak Vltavy, aby bylo možno
vyhodnotit problematiku mj. celého vodního režimu (řešené území se rozšíří na
pruh území šíře 20 – 25km podél osy plánované VRT a existující D8). U této problematiky
předpokládáme největší měřítko alespoň 1:25000.
3)Požadavky na řešení
Analytická
část
V rámci územní studie bude zpracována analytická část s hlavními průzkumy a
rozbory pro ověření a shrnutí výstupů z územně analytických podkladů a dalších koncepčních
dokumentů.
Analýza území bude prováděna
včetně známých záměrů infrastrukturních staveb a na podkladě této analýzy bude v
Návrhové části územní studie vypracován a předložen vlastní návrh řešení, který
může předkládat i případné dílčí opravy v území a případné adaptace
předložených řešení sledovaných infrastrukturních staveb a lokalit logistických
center a dopravních terminálů.
Analytická část bude zahrnovat
sběr a vyhodnocení dat a místní šetření v rozsahu nezbytném
pro zpracování návrhu. Podkladem budou Územně analytické podklady případně
další podklady a studie, zejména pak vyhodnocení již známých záměrů
v širším okolí a jejich možných vlivů na řešené území. Shrnutí
z analyzovaných podkladů a doplňujících rešerší bude shrnuto dle následujících
kapitol:
000/ Širší vztahy
Po stupních jednotlivých měřítek
studie prověří vztahy jednotlivých složek řešené problematiky i k navazujícímu
okolí.
100/
Krajina
Studie zhodnotí principy uspořádání krajiny (vývoj, kompozici a strukturu
otevřené krajiny). Dále popíše stav krajiny a její současné využití a
identifikuje přírodní podmínky významné pro další řešení (geomorfologie,
hydrogeologie, klima, fauna a flóra, zemědělský půdní fond). Důležitým aspektem v rámci hodnocení bude míra
biodiverzity a přirozené hydrologické a klimatické poměry v území.
200/ Obce
Studie popíše historický vývoj zástavby
v řešeném území a propojí ji s charakteristickými typologiemi
struktur zástavby, které převažují v přilehlých lokalitách. Budou využity
i další údaje o zástavbě důležité pro charakterizaci navazující zástavby.
Zvláštní důraz bude kladen na popis veřejných
prostranství, jejich struktury, hierarchie, význam a obecné kvality
v navazujících lokalitách.
Strukturu
zástavby bude sledována zejména ve vztahu k jejich historické hodnotě a
předpokládané koncepci jejich ochrany a rozvoje tak, že se budou rozlišovat
kategorie více citlivé vůči rozvoji např. logistických center nebo vůči infrastrukturním
stavbám, a pak sídla současného střihu, která umí infrastrukturní novotvary lépe
absorbovat.
300/ Využití území
Kapitola využije informace z ÚAP a popíše převažující a další významné
způsoby využití území řešeného. Tyto informace budou uvedeny do vztahu
ke zjištěným počtům obyvatel přilehlých území a na základě těchto dat
budou formulovány hypotézy o současném vztahu místních obyvatel k řešenému
území. Půjde i o bilance obyvatel obce a jejich omezení plynoucí ze
stavby způsobené přerušením cestní sítě a s tím spojené vyšší náklady na
dopravu (km/počet obyvatel) za prací, službami, školstvím, zdravotnictvím a
jejich formulace do vývoje obecních (individuálních) nákladů na dopravu
(infrastruktura, veřejná doprava), nebo optimalizace vztahů v navazující území.
Kapitola může být doplněna o zjištění z prohlídky místa a
fotodokumentaci detailů charakteristických pro řešené území.
400/ Potenciál
Kapitola popíše možnosti využití
řešeného území podle platných územních plánů a porovná je
s majetkoprávními vztahy v území.
Součástí kapitoly bude také
rešerše známých investičních záměrů v území, nebo výsledky participačních
procesů.
500/ Krajinná infrastruktura
Kapitola popíše průběh a stav
územního systému ekologické stability a zaměří se na hodnocení prostupnosti
otevřené krajiny pro zvěř a lidi. Samostatně bude sledována problematika odtokových
poměrů.
600/ Dopravní infrastruktura
Kapitola popíše
hlavní návaznosti a funkční schémata jednotlivých systémů IAD, VHD a
bezmotorové dopravy v řešeném území.
700/ Technická infrastruktura
Studie popíše hlavní principy
vedení sítí technické infrastruktury v řešeném a navazujícím území
s důrazem na nadřazená a přiváděcí vedení.
800/ Veřejná vybavenost
Studie vypíchne hlavní deficity
veřejné vybavenosti identifikované v ÚAP v přilehlých zastavěných
lokalitách a prověří rozsah komerční vybavenosti v navazujících částech obcí
nebo měst.
Shrnutí
Závěry z provedených rešerší
budou shrnuty v rámci příslušné části studie. Mohou být prezentovány
formou SWOT analýzy či jiné analytické a hodnotící metody dle uvážení
zpracovatele. Textově vyjádřené závěry budou zobrazeny také formou shrnujícího
analytického výkresu.
Analytická
část – výstupy
Výkresy a schémata pro analytickou část budou převážně využívat již
zpracované výstupy z ÚAP a
koncepčních dokumentů, ze kterých mohou být vybrána ta nejrelevantnější pro
řešené území.
Takto sesbírané podklady budou textově shrnuty v příslušných
kapitolách se zaměřením na řešené území. Dále budou provedené rešerše shrnuty
do analytického výkresu, který vypíchne hlavní hodnoty v řešeném území a
poukáže na významné problémy k řešení, které mohou být předmětem řešení
v návrhové části studie či v podrobnější navazující dokumentaci.
Návrhová část
Obecné požadavky
Po zhodnocení analytické části a
v souladu s výše uvedenými účely a cíli prověří studie zejména možnosti
řešeného území ve vztahu k:
·
rozšíření dálnice D8 na 3+3 a jejího okolí
(definované ochranným pásmem 100 m na každou stranu a po rozšíření dálnice D8
na D33,5 – celková šíře
koridoru 233.5 m)
·
vedení VRT Podřipsko a Poohří v koridoru D201
·
plánovaným odbočkám VRT Poohří mimo koridor D201
v katastrech obcí Úžice a Ledčice
·
Aglomeračnímu okruhu a přeložky I/9 v koridorech
D059, D060 a D017
·
okolí I/16 u křížení s dálnici D8 a
koridorem D201 (definované šíří ochranného pásma 50 m na každou stranu a délkou
řešeného území až do vzdálenosti 3 km od těchto infrastruktur na každou stran)
·
Pražskému
okruhu – stavba 519 na území Středočeského kraje (koridor D001),
·
problematiku Lomu Klecany
·
návrhu
kompenzačních opatření u již existujících výrobních a skladovacích ploch kolem
dálnice D8
Předpokladem je rozšíření zastavitelného
území a revize průběhu rozhraní zastavěné a otevřené krajiny.
Celkové ideové řešení-postup:
Fáze první: Analýzy území, úvodní
veřejné plánování spojené s participačními procesy, spolupráce se
samosprávami a městskými/obecními architekty. Průzkumy a rozbory doplní údaje
obsažené v územně analytických podkladech v rozsahu potřebném pro zpracování
návrhu územní studie, na jejich základě projektant aktualizuje problémový
výkres a to v rozsahu řešeného území a upřesní problémy k řešení.
Pořizovatel vyhradil právo upřesnit po jejich předání (např. do 30 dnů)
požadavky na řešení územní studie. Koordinace přístupu se zadavatelem i
projektantem dokumentace VRT.
Fáze druhá: Návrh ÚS (vč.
koncepce zeleně v měřítku ÚS) v jednotlivých jejích požadovaných měřítcích.
Zapracování výsledků projektové činnosti na VRT, koordinace s touto
činností, vyhodnocování vzájemného vlivu, návrh řešení včetně jeho projednání.
Fáze třetí: Zapracování
připomínek z druhé fáze. Projednání návrhu územní studie s představiteli
obcí, veřejné představení návrhu územní studie, organizaci zajistí projektant v
součinnosti s pořizovatelem, návrh územní studie bude po dobu 30 dní zveřejněn
na úřední desce a způsobem umožňujícím dálkový přístup, na konci této lhůty
bude veřejné projednání za účasti projektanta, poté bude stanovena ještě další
týdenní lhůta na uplatnění požadavků a na konzultace s dotčenými orgány,
sousedními obcemi a tzv. oprávněnými investory. Obdobně bude postupováno i
pokud jde o koordinaci s projektovou přípravou VRT.
Fáze čtvrtá: Úprava návrhu územní
studie podle výsledků výstupů projednání ze strany obcí a po veřejném
představení návrhu, kdy architekt se zavazuje předat pořizovateli upravenou
územní studii – finální podoba územní studie bude předána pořizovateli do 30
dnů po předání všech požadavků na úpravu návrhu územní studie po jejím
projednání ze strany obcí a po veřejném představení návrhu.
100/
Krajina
Návrh bude dbát na uspořádání krajiny v řešeném území a bude hledat
taková řešení, která nebudou vyžadovat nepřiměřené zásahy do modelace terénu.
Naopak bude využívat přírodních prvků v území pro vytvoření
identifikovatelných míst a pomocí sítě cest a stezek umožní propojení obcí a
otevřené krajiny.
Důraz bude kladen na:
·
Principy
uspořádání krajiny, kompozice a struktura zastavěné a otevřené krajiny
·
Plochy
záborů ZPF
·
Stanovení
cílů a principů krajinné infrastruktury v rámci řešeného území a širších
vztahů
·
Koncepce
nakládání s dešťovými vodami se zohledněním místních hydrologických a
geologických poměrů
·
Stanovení
krajinného rozhraní při zachování principu plánu, ÚSES a logických návazností
zástavby a příměstské a městské krajiny v širších vztazích
·
Územní studie bude navrhovat aleje a další
interakční prvky v krajině.
·
Územní studie bude navrhovat zemní valy ke
snížení hlukové zátěže a kompenzační zelené pásy k zachytávání škodlivin
produkovaných dopravou (včetně emisí mimo výfuk), budou vypočteny navržené
přesuny hmot
·
Územní studie bude navrhovat nové vodní prvky v
krajině pro zvýšení biodiverzity a koeficientu ekologické stability krajiny
(dále jen „KES“).
·
Návrh územní studie bude respektovat charakter
krajiny definovaný zadáním Krajinného plánu.
Funkční využití jednotlivých ploch bude respektovat stávající podobu ÚP
jednotlivých obcí a sledovat nový jednotný standard zobrazování jevů územního
plánování dle novely vyhl. č. 501/2006 Sb., a ve vztahu k platným územním
plánům hledat odpovídající ekvivalent dle této sjednocené podoby.
·
Tam kde územní studie bude navrhovat změnu
funkčního využití ploch v krajině, bude využívat terminologii dle stavebního
zákona, tj. změny plochy v krajině.
·
Územní studie bude do větší podrobnosti
upřesňovat vymezení ÚSES a bude vymezovat v souladu s nadřazenou územně
plánovací dokumentací (Zásady územního rozvoje Středočeského kraje ve znění
platných aktualizací, dále jen „AZÚR“) a v souladu s ÚP jednotlivých obcí po
vydání všech účinných změn této územně plánovací dokumentace. ÚS může navrhnout
interakční prvky a případně vytipovat místa, kde by mohl být vymezený ÚSES na
základě této studie následně korigován.
·
Územní studie bude zobrazovat významné krajinné
prvky (dále je „VKP“) a to jak ze zákona, tak vymezené samostatných správním
postupem.
·
Z hlediska vodohospodářského budou řešeny plochy
s možností zasakování, vymezena budou územní studií prameniště a údolní/potoční
nivy a mohou být navrženy revitalizace vodních ploch a toků. (zde velmi podrobně doplnit ze zadání Krajinářské studie).
200/ Obce
Bude zpracován návrh péče o kvalitu vystavěného prostředí a jeho případný
rozvoj, tam kde to bude nutné nebo účelné. Návrh bude reflektovat snahu obcí
snižovat své nároky na spotřebu zdrojů a bude proto volit koncentrovanou
zástavbu s odpovídající hustotou v rámci charakteru obce a významu místa.
Navrhované plochy pro zástavbu nebudou vytvářet izolované areály a budou
plynule navazovat na zastavěné území existujícího vystavěné prostředí.
Dimenze veřejných prostranství budou navrhovány tak, aby umožnily řešení
všech infrastrukturních požadavků na současnou obec a nabízely příjemná
prostranství s lidským měřítkem.
Zvláštní důraz bude kladen na:
·
Potlačení
a eliminace bariér v řešeném území
·
Hlavní
kompoziční principy urbánního rozvoje
·
Strukturální
a hmotové uspořádání
·
Stanovení
parametrů pro zastavitelnost dle jejich navržené velikosti a požadavků na
strukturu a intenzitu zástavby
·
Koncepce a
hierarchizace veřejných prostranství
·
Z hlediska ochrany veřejného zdraví musí být
návrhem řešení územní studie zajištěno nepřekročení max. přípustné hladiny
hluku v chráněných vnitřních a venkovních prostorech staveb a venkovních
prostorech, z hlediska požární ochrany musí být zajištěno dodržení všech
platných předpisů vč. krizového plánu Středočeského kraje a krizových plánů
měst, nicméně konkrétně ÚS nebude navrhovat jednotlivé stavby
·
Z hlediska civilní ochrany bude postupováno
přiměřeně dle ustanovení vyhlášky 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů
ochrany obyvatelstva, v podrobnosti odpovídající územní studie, bude uvedeno,
že závazné řešení požadavků CO bude předmětem závazných územních plánů.
300/ Využití území
Návrh určí převažující funkční využití pro jednotlivé navržené funkční bloky
a stanoví významné oblasti pro podrobnější členění funkčního využití.
400/ Potenciál
·
Promítnutí
návrhu do mapy majetkoprávních vztahů
·
Bilance jednotlivých
tipů ploch, podíl bydlení a nebytového využití
·
Bilance a
návrh řešení potenciálu a využití území v nově vzniklých enklávách a
segmentech krajiny ve vazbě na dopravní stavby, např. v prostorech mezi tělesy
dopravních staveb na úsecích, kde jsou v souběhu.
500/ Krajinná infrastruktura
Studie navrhne nutné revize územního systému ekologické stability a návrh
na jeho případné doplnění.
600/ Dopravní infrastruktura
Řešitelský
tým bude v úzkém kontaktu s dodavatelem DUR a týmem Správy Železnic,
který bude navrhovat umístění trasy VRT Podřipsko a Poohří v koridoru D201 a plánované
odbočky VRT Poohří mimo koridor D201 v katastrech obcí Úžice a Ledčice v rámci řešeného území a další nedílné součásti návrhu
železniční infrastruktury:
·
Prověření
propojky VRT Podřipsko na trať 070
·
Prověření
2 + 2 koleje (2 rychlé koleje pro VRT Podřipsko a 2 pomalé koleje pro
Regionální dopravu) na výjezdu z Prahy, tyto 2 koleje pro regionální dopravu
vedeny v současném návrhovém koridoru a v souběhu s VRT Podřipsko
·
Prověření
terminálu pro regionální dopravu na územní Středočeského kraje
·
Prověřovaný
VRT Terminál Sever
Zároveň však v rámci studie řešitelský tým na umístění terminálu VRT
bude navazovat předběžným návrhem umístění infrastruktury pro další módy
dopravy:
·
Územní studie bude vymezovat stavby dopravní
infrastruktury v členění na silniční, železniční, vodní, letecká. Železniční
dopravní infrastruktura bude v územní studii členěna na VRT a regionální spoje.
Silniční dopravní infrastruktura bude v souladu s návrhem ÚP dělena na plochy
dálnice, silnice I./II./III. třídy, místní komunikace, obslužné a účelové komunikace,
cyklostezky. Územní studie může navrhnout doplnění systému cyklostezek
·
Návrh
systému cestní sítě pro aktivní dopravu (vč. Případných konstrukcí)
v souladu se schválenými strategiemi
·
Principy
napojení na cestní síť pro pěší a cyklisty v území, stávající i plánovanou
dle systému cyklotras, či návrh na doplnění/revizi systému
Řešitelský tým dále:
·
Prověří a
vyhodnotí možnosti, zejména pak nároky a benefity, které by mohly vzejít
z obnovy, úpravy anebo doplnění regionálních železničních tratí,
·
prověří a
případně aktualizuje dopravní schéma regionální hromadné dopravy
v souvislosti s předkládanými záměry,
·
předloží a
posoudí vliv prověřovaných staveb a míru očekávaných rizik a přínosů které se
promítnou do běžné dojížďkové vzdálenosti a kapacit (limitů intenzit) stávající
dopravní sítě a vyvolaných investic na silniční síti
Součástí návrhu je i řešení souvislostí silniční
infrastruktury:
·
rozšíření dálnice D8 na 3+3 v kategorii
D33.5 a jejího okolí
·
Aglomeračnímu okruhu a přeložky I/9 v koridorech
D059, D060 a D017
·
I/16 do vzdálenosti 3km od křížení
s dálnicí D8 nebo koridorem D201 na každou ze stran
·
provázanost řešeného území s koridorem D001.
·
existujících
výrobních a skladovacích ploch kolem dálnice D8 a lomu Klecany
700/ Technická infrastruktura
Součástí řešení musí být přístup k řešení již existujících vedení technické
infrastruktury, kterými se rozumí především:
·
Celková koordinace
řešení přeložek sítí technické infrastruktury vyvolaná změnami v území,
·
zajištění
kapacit územních rezerv a adaptace území pro výhledové investice do technické
infrastruktury,
·
prověření řešení
a případně koordinace řešení odvodnění zamýšlených dopravních staveb s řešením
Krajinné infrastruktury (se Zelenou infrastrukturou) a rekreačním potenciálem
řešeného území.
Odhad nároků na potřeby jednotlivých oborů technické
infrastruktury - vypočteno na základě předpokládaného počtu obyvatel a
pracujících.
Jako veřejně prospěšné stavby
technické infrastruktury – vodohospodářské budou řešeny např. poldry, retenční
nádrž řešící splachy z dálnice, apod.
800/ Veřejná vybavenost
Bilance nároků na zařízení a plochy veřejné vybavenosti
Jako veřejně prospěšná opatření s
možností vyvlastnění budou vymezeny pouze ty stavby a záměry, které nejsou
obsaženy ve stávajících ÚP nebo v jeho změnách a návrh územní studie je
vytipuje jako vhodné pro některou z příštích změn ÚP (např. komunikace, ÚSES
bez interakčních prvků, protipovodňová opatření, např. suché nebo částečně
zavodněné poldry).
Jako nové veřejně prospěšné stavby a opatření s možností
uplatnění předkupního práva pro obce budou vymezeny pouze veřejná prostranství
a případně veřejně prospěšné stavby občanského vybavení, které doposud nejsou v
platné ÚPD takto vymezeny.
4)Požadavky na formu obsahu a uspořádání textové a grafické části územní
studie krajiny
Doplňující průzkumy a rozbory (Analytická část)
Textová část bude členěna
následujícím způsobem:
a) Stanovení cílové vize krajiny
b) Návrh ochrany a rozvoje hodnot
krajiny a využití krajinných potenciálů
c) Návrh řešení potřeb člověka v
krajině
d) Návrh řešení problémů,
snižování ohrožení a předcházení rizikům v krajině
e) Členění území na krajinné
okrsky, pro něž se stanoví: Rámcové podmínky využití a rámcová doporučení pro
opatření
f) Závěr
Závěr bude vždy obsahovat:
·
Souhrnné doporučení pro zohlednění návrhu v
územně plánovací dokumentaci, včetně návrhů změn stávající územně plánovací
dokumentace
·
Souhrnné doporučení pro zohlednění návrhu při
činnosti orgánů veřejné správy a dalších subjektů
·
Přehled jevů doporučených k doplnění do územně
analytických podkladů
·
Souhrnné doporučení pro řešení územních
problémů, které nelze vyřešit v rozsahu a podrobnosti ÚSK. Všechny části závěru
budou doplněny odůvodněním
·
Souhrnný přehled prověřovaných stavebních
celků, resp. předkládaných investičních celků do infrastruktury, s uvedením
jejich hlavních charakteristik (např. zadavatel, objem (rozsah), náklady, časový
horizont realizace, postup případné etapizace, nebo uvedení podmiňujících
investic alt., legislativních kroků, etc.).
·
Evidence nutných a zpracovatelem doporučených
dalších souvisejících investic a opatření v území, které nejsou uvedeny
mezi podklady a jejichž potřeba byla zajištěna a odůvodněna v průběhu
zpracování této územní studie.
Obsah výkresové části:
1)
Výkres krajiny, m 1: 25 000, řešení typů
krajin, zakreslení kompozičních os, typických pohledů a vedut, rozliv stoleté
vody, geomorfologie terénu, krajinný pokryv, ZPF, ostatní významně liniové
stavby, etc. (Za úvahu možná stojí hledat u každého
výkresu seznam požadovaných jevů, které budou povinným minimem zobrazení. A
zároveň úkol, pokud jasně nevyplývá z názvu výkresu, a shrnutí zodpovězení
tohoto úkolu v textové části.)
2)
Struktura území, m 1 : 5 000, zastavěné
území, obytné okrsky, výrobní skladové a jiné areály včetně záměrů na jejich
rozvoj, připravované dopravní stavby vyznačené obrysem hranice zemních valů
nebo zářezů, ostatní (nedopravní) zdroje hygienické zátěže, citlivá území
dochované krajiny s hodnotným členění území, lokality s dochovanou
historickou nebo jinak hodnotnou urbanistickou strukturou, nivy vodních toků,
lesní celky nebo plochy s prokazatelně uspokojivým stupněm ekologické
stability, místa k řešení, která nejsou adekvátně řešena příslušným
územním plánem, základní funkční indexy obcí nebo sídelních celků odkazující
k převládající funkci a míře vybavenosti, kvalitě veřejných prostranství,
plus zvolený index stability toho kterého sídla. (tento výkres by měl být
navzdory datům, která nese přehledný a možná by bylo výhodné jej sloučit
s Hlavním analytickým výkresem)
3)
Koordinační výkres, m 1: 5 000, výkres
zpracovaných záměrů nad koordinačními výkresy územních plánů obcí
s vyznačením základních střetů, příležitostí, problémů, lokálních hodnot
4)
Výkres veřejného zdraví, m 1: 5 000 ohrožení
veřejného zdraví hlukem, přehled stávajících a navrhovaných opatření
protihlukové stěny, valy, výškopis řešeného území a další včetně vyhodnocení
efektivity a potřeby protihlukových opatření etc. Vyznačit stávající obytná
území, rozvojové lokality (včetně pozic logistických center) a posoudit jejich
ohrožení, vliv na cenu nemovitostí.
5)
Zelená infrastruktura, m 1: 10 000,
ÚSES, interakční prvky, prostupnost krajiny, hydrologie etc. (koresponduje
s krajinnou infrastrukturou a prvky krajiny dle požadavků na krajinu 100/).
6)
Technická infrastruktura, m 1: 10 000 (alt. sloučit do jednoho se zelenou infr.)
7)
Dopravní infrastruktura, m 1: 10 000,
analýza stavu veřejné individuální automobilové, pěší prostupnosti po realizaci
dopravních staveb v území včetně hodnocení
8)
Hlavní analytický výkres, m 1: 10 000,
(očištěný koordinační výkres) shrnutí hlavních bodů SWOT v řešeném území,
plus identifikace provázanosti a potřeb s navazujícím územím
Dle potřeby lze grafickou část
doplnit dalšími výkresy a schématy
Návrh
územní studie
Textová část bude členěna
následujícím způsobem:
a) Stanovení cílové vize krajiny
b) Návrh ochrany a rozvoje hodnot
krajiny a využití krajinných potenciálů
c) Návrh řešení potřeb člověka v
krajině
d) Návrh řešení problémů,
snižování ohrožení a předcházení rizikům v krajině
e) Členění území na krajinné
okrsky, pro něž se stanoví:
o Rámcové
podmínky využití
o Rámcová
doporučení pro opatření
f) Závěr
Závěr bude vždy obsahovat:
·
Souhrnné doporučení pro zohlednění návrhu v
územně plánovací dokumentaci, včetně návrhů změn stávající územně plánovací
dokumentace
·
Souhrnné doporučení pro zohlednění návrhu při
činnosti orgánů veřejné správy a dalších subjektů
·
Přehled jevů doporučených k doplnění do územně
analytických podkladů
·
Souhrnné doporučení pro řešení územních
problémů, které nelze vyřešit v rozsahu a podrobnosti ÚSK
·
Předpokládaná ekonomická a časová dotace
jednotlivých stavebních celků prověřovaných území studií
·
Bilance úspor a vícenákladů z veřejných
zdrojů při řešení staveb v koordinaci nebo při zohlednění optimalizace
řešení a postupů
Všechny části závěru budou
doplněny odůvodněním
Grafická část bude obsahovat:
Předkládá řešení územní studie
včetně potenciálních úprav na dopravní síti vzešlých na podkladě zjištění (a
podle výsledků projednání s DOSS) z analytické části. Součástí řešení
je návrh předkládaných dopravních staveb, s možností návrhu dílčí
optimalizace řešení, řešení detailů území v souběhu hlavních dopravních tras
liniových staveb D8 a VRT, potřeba zajištění eliminace střetů s hodnotami krajiny,
přírody, civilizačními nebo kulturními hodnotami včetně urbánní struktury a
podmínkami veřejného zdraví. Dalším kritériem řešení je ověřit racionální
dopravní schéma zejména veřejné dopravy v území a v širších vztazích.
Požadavky na změny územních plánů. Podněty k prověření území dílčími
studiemi. Prověření a zajištění vybraných detailů řešení území zejména
v konkrétních řezopohledech.
1)Koordinační
výkres-návrh, m 1: 5 000, včetně ploch navrhovaných ke změně
v územních plánech obcí. Výkres bude obsahovat také zpřesněné vymezení
typů krajin, členění území na krajinné okrsky, graficky zobrazitelné součásti
návrhu ochrany a rozvoje hodnot krajiny a využití krajinných potenciálů,
graficky zobrazitelné součásti návrhu řešení potřeb člověka v krajině,
graficky zobrazitelné součásti návrhu řešení problémů, snižování ohrožení a
předcházení rizikům v krajině, graficky zobrazitelné součásti rámcových
podmínek využití, graficky zobrazitelné součásti rámcových doporučení pro
opatření.
2)Výkres veřejného
zdraví-návrh, m 1: 10 000, úpravy nivelity dopravních staveb a úpravy staveb a
opatření zajišťujících odhlučnění
3)Zelená
infrastruktura-návrh, m 1: 10 000
4)Technická
infrastruktura-návrh, m 1: 10 000
5)Dopravní
infrastruktura-schéma, návrh, m 1: 25 000 (IAD, hromadná doprava
(silniční, železniční), individuální rekreační doprava v krajině
6)Hlavní návrhový
výkres, m 1: 10 000, Zobrazované jevy: návrhy pro pozemkové úpravy, VPS,
VPO, plochy asanací, závazné plochy změn do územních pánů obcí, vyznačení ploch
pro zajištění územních studií, zásadní dopravní a migrační propojení včetně
prvků zeleně a další např. vodohospodářská opatření, která nejsou zároveň VPS
nebo VPO.
7)Zákres do leteckých
orto foto snímků území, m 1: 5 000
8)Detaily, řezy a
řezopohledy, m 1: 500, 1 000, řezopohledy ve vybraných konkrétních
místech
9)Perspektiva
(vizualizace), nebo axonometrie
vybraných lokalit, vybraných pohledů vždy adekvátně problematice a jednotlivým
měřítkům podrobnosti
Poznámka: jednotlivá měřítka budou strukturována do tří
celků (jak bylo definováno výše) ve vazbě na vzdálenost od:
·
koridorů D001, D017, D059, D060 a D201
·
ochranných pásem dálnice D8 v připravované
šíři D33.5 a silnice I/16 do vzdálenosti 3km od křížení s dálnicí D8 nebo
koridorem D201 na každou ze stran
·
pro měřítko 1:10000 platí stejné vymezení území
jako u měřítka 1:5000
Dle potřeby lze grafickou část doplnit dalšími výkresy a
schématy.
5)Další požadavky
Příprava a projednávání této územní
studie bude v souladu s procesem a výsledky participačních procesů a
to jak těch přímo souvisejících s projekcí VRT, tak s těmi přímo
souvisejícími s touto územní studií.
Pro účely související s přípravou,
zadáním, vyhodnocováním postupu i výsledků práce na této Územní studii bude na
půdě úřadu Středočeského kraje vytvořen expertní tým.
Podklady:
Mapové podklady 1. ZABAGED
polohopis (SHP) 2. ZABAGED výškopis (SHP), DMR 5G (SHP) 3. DMP 1G 4.
Ortofotomapa od ČÚZK 5. Základní mapa odvozená 1 : 10 000 (ZM10) ÚPP+ÚPD 1.
Územně analytické podklady Ústeckého kraje (SHP) 2. Územně analytické podklady
Středočeského kraje (SHP) 3. Územně analytické podklady dotčených SO ORP (SHP)
4. ZÚR Středočeského kraje (SHP) 5. ZÚR Ústeckého kraje (SHP) 6. Platné územní
plány všech obcí v řešeném území, minimálně v rozsahu hlavních výkresů (PDF
nebo JPG, optimálně pak také SHP)
Ostatní 1. Plány/generely ÚSES
(PDF nebo JPG, optimálně pak také SHP) Podklady k VRT 1. Výsledná trasa VRT
(SHP/DGN/DWG) 2. Studie proveditelnosti VRT Praha – ÚNL – Drážďany (PDF) 3.
Detailní studie terminálu VRT Roudnice nad Labem (PDF) 4. Studie montážních
základen VRT (umístění, velikost) (PDF) 5. Dopravní model spádovosti k
terminálům VRT (kolik lidí bude spádovat k terminálům VRT) (PDF) 6. Manuál VRT
pro dokumentaci pro územní rozhodnutí (PDF)
Jako součást práce na této Území studii bude
vytvořen manuál její použití, kde bude stanoveno:
·
jaké informace primárně
budou sloužit pro investory
o
Ředitelství
silnic a dálnic
o
Správa
Železnic
o
Krajská
správa a údržba silnic Středočeského kraje
Budou vytvořeny tzv.
karty obcí, aby si přehledně mohli dohledat informace jen pro ně.
Žádné komentáře:
Okomentovat